Isnin, Ogos 20, 2012

Sambutan Hari Raya Kedua

Hari ini merupakan hari kedua umat Islam beraya. Selepas Zuhur, kami memulakan perjalanan untuk berhari raya.

Destinasi pertama ialah rumah Mak Pah yang terletak hanya beberapa meter daripada rumah kami. Mak Pah ialah isteri kepada Pak Long Latip atau Latip Joned yang juga sepupu kepada Mak Munah. Kami bersembang tentang keluarga beliau. Kebanyakan anak-anak dan cucu beliau berjaya dalam kehidupan melainkan seorang, anaknya yang sulung. Kerjanya biasa-biasa sahaja.


Mak Pah.


Ida bergambar bersama Mak Pah.

Hampir setengah jam kami di sana, kami ke rumah Pak Uda Samad. Pak Uda Samad merupakan adik ketiga Mak Munah yang tinggal selang beberapa rumah daripada rumah kami. Kebetulan Zaki sekeluarga pun belum berkesempatan mengunjungi Pak Uda Samad. Dan kesempatan ini diambil untuk bersama-sama berhari raya di rumah beliau. Lagi ramai, lagi meriah. Banyak yang kami sembang-sembangkan terutamanya hal-hal keluarga.


Berkunjung ke rumah Pak Uda Samad.


Bersembang.

Jam 6.00 petang kami singgah di rumah Pak Ngah Ahmad. Kebetulan hanya beliau dan isterinya sahaja di rumah bersama seorang anak lelakinya. Kami bersembang-sembang juga tentang hal kekeluargaan. Wujud kemesraan bila sesekali berbicara.


Pak Ngah Ahmad.


Alim.

Setengah jam kami di sana, Zaki dan keluarga ingin kembali ke Muar. Destinasi kami diteruskan ke rumah Busu Lambak di Bukit Pegoh. Bila kami sampai, Yunus dan keluarganya baru lepas beraya di rumah Busu Lambak dan ingin pulang ke rumah. Busu Lambak melayan kami dengan kuih-muih raya dan sangat mesra dengan anak-anak kami. Alim yang 'buat hal' menangis sebab kena marah dengan Ida tetapi Busu Lambak memujuknya.


Ifa, Arif, Alim dan Miza bergambar di rumah Busu Lambak.


Ida dan aku.


Arif, Ifa, Alim dan Miza.


Bergambar bersama Busu Lambak.

Hampir Maghrib, kami pulang ke rumah. Dalam perjalanan, aku mendapat SMS, adik-adik ingin beraya d rumah. Segera ke kedai untuk mencari 'bahan mentah' buat tetamu yang akan berkunjung selepas Maghrib nanti.

Tunggu punya tunggu, jam 10.15 malam, baru sampai. Katanya mereka singgah di rumah Tok Hassan dahulu sebelum sampai di Kg. Alai. Lagipun sebentar tadi, hujan turun dengan lebat. Tidak mengapa, asalkan datang...


Kunjungan adik-adik dari Peringgit.

Ramai juga yang datang. Azhar, Azilah, Azmi, Roseniza, Zainab dan Saufi. Semuanya bawa keluarga dan anak-anak. Suhaina, isteri Amir, pun datang sekali. Katanya ini kali pertama dia sampai di Kg. Alai.

Anak-anak terutama Alim dan Miza melayan sepupu-sepupu mereka dengan bermain bunga api dan mercun. Anak-anak menjadi riang dan bersorak gembira bila dapat bermain bunga api.

Kami hanya sempat menyediakan mee goreng dan buah-buahan selain kuih raya. Hampir jam 11.30 malam, mereka bertolak pulang ke rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan