Rabu, November 07, 2012

Kursus Pemantapan Pengurusan Perpustakaan

Pada 6 dan 7 November 2012, Unit Latihan, Bahagian Pembangunan Sumber Manusia, Pejabat Pendaftar UTeM dengan kerjasama Perpustakaan UTeM telah menganjurkan Kursus Pemantapan Pengurusan Perpustakaan Untuk Staf Perpustakaan UTeM.

Hari pertama, lokasi kursus ialah di Auditorium Pusat Pengajian Siswazah manakala hari kedua dijalankan di Bilik Tayangan, Aras 2, Perpustakaan.



Fasilitatornya ialah Puan Siti Salbiah Raduan, seorang penulis juga bekas pustakawan. Beliau mempunyai banyak pengalaman khususnya dalam bidang kepustakawanan. Menggunakan pengalaman yang sedia ada sewaktu bertugas di UIAM Library dan International Centre For Education In Islamic Finance (Incief), beliau berjaya menarik perhatian para peserta dengan mengaitkan topik-topik kursus dengan contoh-contoh yang sedia di perpustakaan. Beliau sebenarnya mengendalikan kursus di bawah Wisdom Energy.




Kursus Pemantapan Pengurusan Perpustakaan ini mengandungi beberapa modul antaranya Pengurusan Asas, Kepimpinan, Motivasi Berkekalan, Kepintaran Emosi (EQ), Mengamanah (Delegation), Mengurus Perkhidmatan dan Mengurus Kualiti dan Kecemerlangan.



Di dalam kursus ini, para peserta di bahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi lebih kurang enam orang dan seorang ketua dilantik di kalangan ahli kumpulan. Bagi individu atau kumpulan yang berjaya menjawab kembali soalan-soalan daripada fasilitator, mereka akan menerima sekeping coklat. Manakan tidak seronok, lebih banyak menjawab, lebih banyak coklat diterimanya.




Seperkara yang menarik perhatian aku, kandungan modul ini benar-benar bermanfaat untuk diterapkan dalam pekerjaan. Banyak perkara yang kita buat kadang-kadang tidak menyumbang kepada kecemerlangan. Inilah masanya untuk digunakan segala ilmu yang diperolehi dalam kursus ini.



Kursus yang dijalankan dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang ini dihadiri seramai 38 orang yang terdiri daripada para Pustakawan, Penolong Pegawai Perpustakaan dan juga Pembantu Perpustakaan.

Semoga kursus ini bermanfaat untuk semua staf perpustakaan dan diharapkan ada perubahan yang lebih positif pada sikap dan pemikiran staf hendaknya.

1 ulasan:

  1. Salam 1Msia di sana ....bila nak anjur kursus ini lagi? :)

    BalasPadam