Khamis, November 01, 2012

Pertukaran Yang Emosional

Rabu lalu, tujuh staf diarahkan bertukar bahagian mengikut keputusan bos. Satu perpustakaan terkejut dengan keputusan ini. Pertukaran ini bukan sahaja melibatkan pegawai malah staf sokongan. Begitu cepat berita tersebar ke seluruh perpustakaan melalui segala saluran yang ada.


"Bos mengamuk...", kata salah seorang staf yang identitinya dirahsiakan.

Hakikatnya, emosi mengatasi kewarasan berfikir. Dan Ia sering berlaku dalam kehidupan seharian.

Beberapa jam kemudian, ianya menjadi realiti. Surat-surat pertukaran bahagian sampai ke tangan yang empunya diri. Masing-masing terpinga-terpinga. Pertukaran ini tidak pernah diperbincangkan dan tidak pernah dimaklumkan kepada mereka. Cuma yang empunya diri perlu menukar mindset, bertugas di tempat baru dan bersedia dengan apa juga kemungkinan.

Dalam konteks yang berbeza, emosi yang mengatasi kewarasan berfikir telah banyak menimbulkan huru-hara dalam kehidupan. Lalu mengawal emosi merupakan satu keperluan yang sangat penting.

Pada hemat saya, mengawal emosi ini perlu dikaitkan dengan kesabaran. Bila ditimpa ujian, ayat 45, Surah Al-Baqarah boleh dijadikan panduan.

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”.

Kepada yang terlibat dengan pertukaran bahagian ini diharapkan bersabar. Lihatlah secara positif akan pertukaran ini dan gunakan ruang dan peluang yang diberikan untuk mencapai sesuatu kejayaan pada masa hadapan.

Selamat bertugas di tempat baru....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan