Sabtu, September 25, 2010

Siapakah Maher Zain?

























Peminat nasyid kini dilanda tsunami Maher Zain. Setelah berkali-kali mendengar lirik lagu ini dalam IKIM.fm, aku cuba mencarinya dalam internet. Hmm... jumpa jugak.

Siapakah Maher Zain?

Maher Zain, artis Sweden keturunan Lubnan berusia 28 tahun, telah berjaya mendapat tempat di persada muzik dunia khususnya di kalangan peminat lagu-lagu nasyid. Album sulung 'Thank You Allah' mengandungi 13 track dan 2 bonus yang dilancarkan pada 1 November 2009 lalu sehingga kini sering kedengaran di internet dan di radio.

Pernah tercatat di kedudukan nombor 1 carta Amazon's World Music dan nombor 9 carta R&B, muzik videonya dilihat hampir sejuta pengunjung di laman Youtube, manakala mendapat sambutan soldout pada konsert di Algeria, Australia, Belgium, Canada, Egypt, England, France, Holland, Sweden dan USA. Insya-Allah, Maher Zain akan membuat persembahan di Malaysia.

Sumber inspirasi pertama Maher dalam muzik datangnya dari bapanya sendiri iaitu penyanyi tempatan di bandar Mediterranean, Tripoli – Lubnan. Keluarganya berpindah ke Sweeden ketika dia berumur 8 tahun dan meneruskan persekolahannya dan kemudian masuk universiti sehingga dia mendapat sarjana dalam bidang Kejuruteraan aeronautik.

Disebabkan banyak perkara yang berubah di sekitarnya, satu perkara yang tetap sama ialah hasratnya yang kuat untuk muzik. Dia menghabiskan masa akhir di sekolah dengan teman-temannya di mana mereka akan bernyanyi, rap, menulis dan bereksperimentasi dalam segala hal berkaitan dengan muzik. Ketika itu dia mula menyedari yang muzik menjadi sebahagian dari dia.

Setelah terlibat sekian lama dalam bidang muzik di Sweden sebagai penerbit muzik, Maher diperkenalkan oleh RedOne seorang penerbit muzik yang berbakat dan meningkat naik dalam bidang muzik di Sweden. Maher mula bekerja dengan RedOne sebagai artis dari Sweden dan kemudian mereka berpindah ke New York. Selama beberapa tahun berada di tengah-tengah kesibukan kota New York, mereka bekerjasama dengan artis seperti Kat Deluna di album debutnya yang termasuk lagu yang mendapat hits seperti ‘Whine Up’ dan ‘Run the Show’.

Walaupun Maher mengecapi kemasyhuran dan banyak orang menggambarkan sebagai pekerjaan mimpi bagi seseorang yang begitu muda dalam bidang ini, tetapi untuk Maher rasanya seperti ini jauh dari apa yang dia sebut ‘mimpi’, “saya mencintai muzik, tapi saya benci segala sesuatu yang dikelilingi itu, selalu merasa seperti ada sesuatu yang tidak benar“.

Secara serius, aku jarang mendengar lagu-lagu dari luar melainkan aku betul-betul suka dengan lagu tu atau artis tu sendiri contohnya macam Yusof Islam. Tapi kali ni lain kerana apa yang buat aku lebih minat dengan dia ialah konsep dan kelunakan suara dia ni.

Secara amnya konsep yang dibawa dalam album ini lebih kepada berbentuk islamik. Tidak boleh nak dibandingkan mana yang best, bagi aku semua best dan ada kekuatan tersendiri dari segi susunan lirik dan lagu.

Kebanyakan lagu-lagu berbentuk ketuhanan ni sesuai sangat dengan semua peringkat umur dan boleh membuatkan hati kita tenang apabila mendengar. Bagi yang pertama kali dengar pasti jatuh hati dengannya....









http://www.facebook.com/MaherZain

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009
Songs: Insha Allah, Allahi Allah Kiya Karo, Ya Nabi Salam Alayka, Palestine Will Be Free, Always Be There, Thank You Allah, Never Forget, Hold My Hand, Awaken, The Chosen One, Insha Allah (Arabic Version), Insha Allah (French Version)and Baraka Allahu Lakuma.


Insya Allah



Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me
the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way


Maher Zain - Baraka allahu lakuma ماهر زين - بارك الله لكــما

Tiada ulasan:

Catat Ulasan