Rabu, September 29, 2010

Festival Membaca 2010 - Xploread

Xploread 2010 merupakan salah satu aktiviti perpustakaan yang diadakan sempena Festival Bulan Membaca 2010. Ianya telah diadakan pada 29 September 2010 bertempat di Ruang Legar Perpustakaan UTeM. Antara tujuan aktiviti ini diadakan ialah bagi meningkatkan minat membaca di kalangan warga UTeM di samping mempromosikan penggunaan perpustakaan.

Aktiviti Xploread yang dijalankan ala Explorace yang pernah ditayangkan di TV3 suatu masa dulu. Sejumlah 9 pasukan menyertai pertandingan ini dan terbuka hanya untuk pelajar sahaja. Sesi pendaftaran peserta dibuka pada jam 2.15 petang dan ditutup pada jam 2.45 petang. Setiap pasukan mengandungi 3 orang peserta. Kemudian satu sesi taklimat diadakan di Bilik Tayangan. Setiap peserta di dalam kumpulan dibekalkan dengan sebotol air mineral dan juga kek.

Sebelum aktiviti Exploread bermula, satu sesi bergambar diadakan di perkarangan bangunan Perpustakaan UTeM. Cik Siti Noor Kiah Syed Abdul Malek, Timbalan Ketua Pustakawan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana Festival Membaca 2010 hadir untuk sesi bergambar dan melepaskan para peserta pertandingan.

Sebaik pertandingan dimulakan, para peserta mengambil sampul dan menyelesaikan teka silangkata secara berkumpulan. Pasukan yang berjaya melengkapkan teka silangkata akan meneruskan perjalanan dengan berbasikal menuju ke tasik untuk berkayak. Setiap kumpulan diberikan amanah dengan membawa beberapa biji telur dan menjaganya agar tidak pecah.

Sebaik menyelesaikan tugasan, setiap kumpulan akan meneruskan perjalanan ke Pusat Sukan, Kafeteria Pelajar, FTMK dan Pusat Pelajar untuk melakukan tugasan berikutnya di checkpoint tersebut.

Laluan terakhir peserta ialah berbasikal menuju ke perpustakaan semula. Pasukan UTeM Juniors, juara Exploread tahun lepas merupakan pasukan pertama sampai di perpustakaan pada jam 4.00 petang. Pasukan ini berlepas dari perpustakaan pada jam 3.16 petang. Aktiviti terakhir setiap pasukan ialah menyelesaikan puzzle.

Para peserta kemudian dijamu dengan kuih-muih dan mee basah sebelum keputusan pertandingan diumumkan secara rasmi oleh pengacara majlis pada jam 5.00 petang. Semua hadiah disampaikan oleh Timbalan Ketua Pustakawan.

Secara keseluruhan, format pertandingan tidak jauh berbeza dari pertandingan yang dianjurkan pada tahun lepas. Bezanya hanya aktiviti, laluan dan pakaian peserta pertandingan sahaja.

Tahniah kepada Mohd Mawardi Badruddin, penyelaras program ini dan pasukan kerja beliau di atas kesungguhan dan penambahbaikan aktiviti Xploread 2010.

Khabarnya tahun hadapan dah ada sukarela yang ingin menguruskan aktiviti Xploread begini...kita lihat apakah kelainannya...

Keputusan Pertandingan Xploread 2010
1. UTeM Juniors
2. Toyota
3. Kuri-kuri
4. Diadora
5. 3G
6. Klaska
7. BMFU
8. Sparkle
9. 123
































Tiada ulasan:

Catat Ulasan