Selasa, November 29, 2011

Alim Mula Mengaji Al-Quran

Hari ini, 6 November 2011 merupakan Hari Raya Aidil Adha. Hari ini juga diadakan acara simbolik kepada pelajar yang sudah beralih daripada mengaji mukaddam kepada Al-Quran. Dalam upacara simbolik ini, seseorang pelajar akan bersedekah sepinggan pulut kuning kepada gurunya sebagai tanda kesyukuran. Guru akan membacakan doa selamat dan mengagih-agihkan pulut kuning kepada pelajar atau sesiapa sahaja yang ada di sekelilingnya.

Sebenarnya Muhammad Alim atau Alim sudah dua minggu beralih kepada mengaji Al-Quran. Walaupun lambat beralih Al-Quran berbanding dengan kakaknya, Miza, akhirnya alhamdulillah beliau dapat berbuat demikian.

Pada sebelah petang, kira-kira jam 5.00 petang, Alim mengaji dengan atuknya, Haji Ayup. Selepas mengaji, kelihatan Alim berbual-bual dengan atuknya sambil makan pulut kuning. Pulut kuning diagih-agihkan kepada semua yang ada petang itu termasuk dibawa pulang sebagai bekalan.

Syukur, alhamdulillah, hajatku agar semua anak-anak dapat menguasai Al-Quran tercapai dan aku berharap semoga keduanya akan khatam dengan bantuan atuknya juga.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan