Selasa, November 22, 2011

Memilih Lembu Untuk Korban

Seperti yang pernah dirancangkan sebelum ini, beberapa orang ahli keluarga bersetuju untuk bergabung bagi mengadakan majlis korban di rumah Mak Bedah. Jika segala yang dirancangkan itu benar-benar berlaku, bermakna inilah julung-julung kali majlis korban seumpama ini diadakan.

Mak Bedah bersama anak-anaknya, Aziah, Azhar, Azilah, Rozanah, Norhayati serta menantunya Suhaina adalah penama untuk majlis korban dan aku dilantik untuk menguruskannya.

Pada 26 Oktober 2011, aku bersama Ifa dan Mak Bedah ke Kg Bukit Durian untuk berjumpa dengan Cikgu Abas. Cikgu Abas merupakan seorang guru di Sekolah Kebangsaan Alai dan beliau juga mengusahakan penternakan lembu secara sambilan di belakang rumahnya.

Kami ke rumah beliau dengan bantuan Zakiah, seorang guru di sekolah tersebut. Walaupun hujan, kami redah sahaja. Pukul 6.00 petang, kami sampai di sana.

Sebaik sampai, kami diajak ke bangsal di belakang rumah Cikgu Abas. Beliau memaklumkan bahawa lembu-lembu yang sedia ada semuanya sudah ditempah untuk majlis korban pada hari raya haji nanti.

Menurutnya lagi hanya ada dua ekor lembu sahaja yang belum ditempah iaitu yang berwarna coklat dan hitam. Beliau mengesyorkan lembu berwarna hitam dan memaklumkan harganya. Harga seekor lembu yang sederhana besar lebih kurang RM2500. Aku setuju.

Hampir Maghrib, setelah perbincangan selesai, kami bertolak kembali ke rumah. Lega rasanya kerana amanah yang diberikan sudah separuh aku selesaikan...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan