Selasa, November 29, 2011

Seminar Halal Dan Haram Dalam Pemakanan Dan Perubatan

Pada 27 Oktober 2011, aku dijemput menghadiri Seminar Halal Dan Haram Dalam Pemakanan Dan Perubatan yang dianjurkan oleh Pusat Islam UTeM dengan kerjasama Institut Penyelidikan Produk Halal UPM. Seminar ini diadakan di Auditorium PPS, UTeM.

Di antara objektifnya ialah memberi kesedaran kepada staf UTeM dan umat Islam amnya tentang kepentingan makanan halal dalam membentuk sahsiah seseorang Muslim. Ia juga bagi menerangkan mengenai implikasi pengambilan makanan dan ubat-ubatan yang dilarang oleh Allah SWT di dalam kehidupan seharian kerana doa tidak akan diterima olehNya jika makanan yang haram dimasukkan ke dalam tubuh badan individu. Di samping itu ia bagi melahirkan pekerja yang mempunyai hati yang patuh dan tunduk kepada perintah Allah SWT hasil daripada pengambilan makanan dan ubat-ubatan yang halal dan baik.

Di antara topik-topik yang dibentangkan oleh pembentang-pembentang kertas kerja ialah Sains dan Falsafah Halal Dalam Islam oleh Encik Dzulkifly Mat Hashim, Halal Sebagai Kaedah Pengukuran Baharu Dalam Jaminan Kualiti dan Keselamatan Makanan oleh Dr. Suhaimi Ab. Rahman. Bagi tajuk Perkembangan Terkini Dalam Isu Perubatan dan Kosmetik Halal, ianya dibentangkan oleh Prof. Dato Dr. Yaakob Che Man.

Pada sebelah petang, dibentangkan kertaskerja berjudul Penentuan Halal dan Haram Dalam Produk Makanan dan Perubatan Masa Kini oleh Prof. Dr. Amin Ismail. Kemudian diadakan sesi praktikal di mana mesin tertentu dapat mengenalpasti kod-kod tertentu bersumberkan yang haram.

Akhir sekali tajuk yang dibentangkan ialah Pengekstrakan DNA daripada sampel makanan oleh Prof. Dr. Shuhaimi Mustafa. Seminar sehari ini dihadiri lebih lima puluh peserta dari pelbagai jabatan dan fakulti di UTeM.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan