Rabu, November 23, 2011

Hukum Melantik Wakil Untuk Ibadat Qurban

Apabila seorang itu dilantik menguruskan qurban maka dia menjadi wakil kepada orang yang buat qurban, maka sepatutnya perkara di bawah ini hendaklah diketahui oleh orang yang menguruskannya supaya memudahkan urusan.

Terkadang orang yang buat qurban hanya melantik wakil untuk menyembelih sahaja, tidak yang lain maka wakil tidak boleh melakukan perkara yang lain daripada yang disuruh.



Di sini adalah dinasihatkan kepada mereka yang berkongsi tujuh orang supaya melantik seorang dari kalangan mereka atau orang lain menguruskan qurban mereka dari segi pembelian lembu, mencari tukang sembelih, meniatkan qurban dan membahagikan daging, dan pengurus ini adalah wakil bagi mereka.

Adakah pengurus ini boleh melantik orang lain untuk melakukan apa yang diwakilkan kepadanya. Berikut dinyatakan hukumnya.

Hukum wakil melantik wakil yang kedua:

Wakil melantik orang lain menggantikan tempatnya ada beberapa keadaan:
1. Tidak harus wakil melantik orang lain menjadi wakil menggantikan tempatnya selagi wakil itu dapat melakukan dengan sendiri perkara yang diwakilkan kepadanya.
2. Harus wakil melantik orang lain menjadi wakil yang kedua dengan izin daripada orang yang berwakil.
3. Harus wakil melantik orang lain menjadi wakil yang kedua dengan tiada izin daripada orang yang berwakil jika perkara yang diwakilkan itu tidak dapat dikerjakan oleh wakil dengan sendirinya kerana dia tidak layak dengan pekerjaan itu, dia tidak dapat mengerjakannya dengan baik atau dia lemah hendak mengerjakannya sekiranya jika dia mengerjakannya, nescaya dia akan mengerjakannya dengan kepayahan yang amat.
4. Wakil yang kedua yang dilantik oleh wakil pertama adalah menjadi wakil bagi orang yang berwakil dan dia bukan wakil bagi wakil pertama melainkan orang yang berwakil berkata kepada wakil yang pertama “lantiklah wakil bagi diri kamu” maka setelah dia melantik wakil kedua, wakil kedua itu hukumnya menjadi wakil bagi wakil yang pertama.

Sekiranya orang yang berwakil menyuruh melantik wakil bagi pihak orang yang berwakil maka wakil yang kedua itu adalah wakil bagi orang yang berwakil bukan wakil bagi wakil pertama.

Pemecatan wakil kedua:

1. Wakil kedua yang menjadi wakil bagi orang yang berwakil hanya terpecat sebagai wakil apabila dipecat oleh orang yang berwakil.
2. Wakil pertama tidak boleh memecat wakil kedua yang dia lantik untuk orang yang berwakil.
3. Wakil pertama dan orang yang berwakil boleh memecat wakil kedua yang dilantik bagi pihak wakil pertama.

Peringatan kepada orang yang berwakil.

Dicadangkan kepada yang berwakil supaya menyatakan apa yang hendak diwakilkan dengan jelas, terutama kepada mereka yang berkogsi tujuh orang.

Perkara yang perlu dinyatakan adalah:

1. Wakil sembelih sahaja.
2. Wakil niat sahaja tidak sembelih.
3. Wakil sembelih dan niat.
4. Wakil membeli binatang yang hendak dibuat qurban sahaja.
5. Wakil membahagi daging qurban sahaja.
6. Wakil pengurusan iaitu mengurus segala urusan qurban dari membeli, mewakilkan orang lain untuk menyembelih, niat dan membahagikan daging qurban.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan