Selasa, November 29, 2011

Majlis Qurban Sempena Aidil Adha

Ahad, 6 November 2011. Hari ini merupakan hari di mana umat Islam meraikan hari raya Aidil Adha atau Hari Raya Haji.

Seawal jam 7.45 pagi, aku dan Arif bergegas dari Alai untuk menunaikan sembahyang hari raya di Masjid Al-Azim. Sebaik kami sampai, sembahyang baru dimulakan. Mujur aku sudah mengambil wuduk dari rumah.

Pukul 9.00 pagi, aku ke rumah Mak Bedah kerana harus menguruskan majlis qurban yang diamanahkan kepada aku. Pukul 9.15 pagi, Haji Ayup mengetuai bacaan tahlil ringkas dan kenduri dengan dikelilingi oleh anak-anak dan cucu-cucunya.

Pukul 10.00 pagi, Pak Abu dan ahli kumpulannya sampai untuk menguruskan qurban. Aku menyiram lembu di tepi bangsal dan meminta anak-anak saudara supaya menjauhi binatang tersebut bimbang disondol atau ditendang.

Pukul 10.15 pagi, lembu yang meronta-ronta selamat disembelih. Tahun ini mereka yang berkongsi untuk qurban ialah Mak Bedah, Aziah, Azilah, Azhar, Yati, Rozanah dan Suhaina.

Kami sekeluarga bertungkus lumus memotong dan mengagih-agihkan daging qurban kepada jiran-jiran dan saudara-mara dengan bantuan Pak Abu.

Alhamdulillah, menjelang jam 12.30 tengah hari, segalanya selesai. Majlis seterusnya ialah memasak dan menjamu sup daripada tulang dan daging lembu. Semua ahli keluarga Mak Bedah dapat merasa keenakan sup lembu dan menjelang petang, masing-masing mula mencari bantal kerana kepenatan.

Aku bersyukur kerana perancangan untuk mengadakan qurban dan amanah yang diberikan telah dilaksanakan dengan sempurna.








































Tiada ulasan:

Catat Ulasan