Selasa, April 10, 2012

Pembentangan Siasatan Kehilangan Aset Universiti



Rabu, 4 April 2012. Hari ini aku menghadiri pembentangan satu kes kehilangan aset di universiti. Aku hadir jam 9.15 pagi di lokasi yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti iaitu di Bilik Mesyuarat, Pejabat Bendahari.

Sewaktu dijemput masuk oleh urusetia mesyuarat, aku lihat ramai ahli jawatankuasa yang aku kenali termasuk bos aku sendiri. Tujuh orang semuanya dan termasuk urusetia dan pegawai dari Pejabat Bendahari, aku kira sepuluh orang semuanya. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Bendahari.

Sebaik duduk di kerusi yang telah ditetapkan, aku lihat skrin besar sudah memaparkan butir-butir siasatan seperti mana yang tertera dalam laporan akhir hasil siasatan aset (KEW.PA 30) yang aku hantar seminggu lepas.

Aku diminta membentangkan hasil laporan mengikut paparan di skrin dan pada masa yang sama, ahli jawatankuasa turut mendapatkankan maklumbalas terus daripada aku yang dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Penyiasatan Kehilangan Aset Universiti sebelum ini.

Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti juga sukar membuat keputusan untuk menjatuhkan hukuman kepada pegawai yang terlibat dengan kes kehilangan aset ini disebabkan jasa dan tanggungjawab pegawai berkenaan terhadap universiti berbanding kesalahan yang mereka lakukan.

Pelbagai kes terdahulu dirujuk dan dibincangkan tetapi pekeliling yang dikeluarkan Pejabat Bendahari iaitu Surat Pekeliling Bendahari Bil. 3/2008, Tatacara Pengurusan Aset dan Surat Pekeliling Bendahari Bil. 8/2011, Pindaan Borang Membawa Keluar Aset (KEW.PA-6A) adalah dirujuk.

Kes kehilangan aset melibatkan sebuah komputer riba dan external hard disk berlaku pada jam 10 malam, 22 Disember 2011 hingga jam 5.00 pagi, 23 Disember 2011.

Mengikut fakta kes, pegawai berkenaan yang dinamakan sebagai Puan X bertugas sebagai Penolong Pendaftar di salah sebuah unit di Pejabat Pendaftar telah bertolak ke Kuala Lumpur lebih kurang pukul 10 malam, 22 Disember 2011 kerana mengikut suaminya menguruskan satu projek mengandam di sana. Selepas mengambil beberapa barangan milik beliau di kedai andamannya, beliau bersama suami pulang ke rumah terlebih dahulu dan meletakkan komputer riba bersama external hard disk di hadapan almari di dalam bilik tidurnya.

Puan X kemudian bertolak ke Kuala Lumpur dan bercadang untuk bermalam di sana tetapi akhirnya mengambil keputusan untuk pulang ke rumah disebabkan ada kerja-kerja yang diamanahkan oleh majikannya yang perlu disiapkan segera.

Sebaik Puan X tiba di rumahnya pada pukul 5 pagi, 23 Disember 2011, beliau mendapati pintu rumahnya renggang sedikit manakala kunci bertaburan di atas rumput. Puan X segera menghubungi pihak polis dan apabila polis sampai didapati barang-barang di dalam rumah beliau telah berselerakan. Siasatan polis mendapati rumah Puan X telah dipecah masuk oleh penjenayah melalui tingkap. Di antara barang-barang yang hilang ialah barang kemas, TV, PSP dan juga komputer riba jenama Toshiba Model M300-E430 dan external hard disk jenama Seagate milik universiti.

Puan X telah mengambil beberapa langkah di antaranya melaporkan kejadian jenayah ini kepada pihak polis. Beliau juga telah membuat laporan kepada Pegawai Kewangan di Pejabat Bendahari serta melaporkan kepada majikannya. Majikannya kemudiannya mengambil beberapa langkah menyertakan beberapa salinan borang daftar aset komputer riba dan juga external hard disk untuk dilampirkan bersama laporan kepada Naib Canselor.

Pada 13 Januari 2012, aku bersama seorang Penolong Pendaftar di Pejabat Canselori dan seorang Pembantu Akaun di FTMK telah dilantik oleh Naib Canselor untuk menjalankan siasatan terhadap kes kehilangan aset universiti ini. Jawatankuasa ini dikenali sebagai Jawatankuasa Penyiasatan Kehilangan Aset Universiti yang dipengerusikan oleh aku sendiri dan lantikan ini adalah mengikut kes. Kes perlu disiasat dalam tempoh dua bulan dan laporan akhir siasatan perlu diserahkan kepada Urusetia Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti.

Beberapa mesyuarat telah diadakan di antara ahli jawatankuasa ini. Laporan polis dan salinan daftar harta diteliti. Prosedur pinjaman aset disemak sama ada pergerakan harta tetap ini direkod atau sebaliknya. Laporan hasil siasatan polis juga diminta di samping rakaman percakapan dengan Puan X juga direkodkan dan ditandatangan.

Akhirnya satu laporan akhir siasatan telah diserahkan kepada Urusetia Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti pada 27 Mac 2012.

Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti setelah berbincang dengan panjang lebar, akhir bersetuju bahawa aset yang hilang ini telah dibawa keluar daripada universiti tanpa mengikut tatacara sebenar oleh Puan X dengan mengisi Borang Permohonan Membawa Keluar Aset (Borang KEW. PA-6A). Puan X juga tidak menyimpan aset di tempat yang berkunci di rumahnya serta menyifatkan kes ini sebagai satu kes jenayah.

Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti juga bersetuju menerima syor daripada Jawatankuasa Penyiasatan Kehilangan Aset Universiti iaitu melupuskan aset yang hilang. Di samping itu, Puan X perlu diberikan surat teguran daripada pentadbiran universiti dan dikenakan surcaj mengikut kadar susutnilai tahunan manakala bayaran penuh bagi external hard disk.

Hampir jam 11.00 pagi, pembentangan selesai. Pengerusi Jawatankuasa Kehilangan Aset Universiti mengucapkan ribuan terima kasih di atas siasatan yang dilaksanakan serta laporan yang dibentangkan itu.

Pada aku secara peribadi ianya merupakan satu tugas yang telah dapat aku sempurnakan. Ia juga membuka lembaran baru dalam kerjaya kerana bukan mudah menjalankan sesuatu siasatan walaupun pernah menghadiri kursus berkaitan pada November 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan