Selasa, Jun 05, 2012

Hujung Minggu Yang Memenatkan

Ahad, 3 Jun 2012. Hujung minggu begini terutama musim cuti persekolahan amat memenatkan. Selain menguruskan anak-anak menghadiri kelas tuisyen, kami juga perlu memenuhi undangan perkahwinan rakan-rakan dan kenalan yang sudi mengundang kami ke majlis perkahwinan mereka.

Semalam sahaja kami sekeluarga menghadiri 4 majlis perkahwinan iaitu di Dewan MBMB, Rumah Awam Bukit Beruang, Alai dan Rumah Awam Ujong Pasir.

Hari ini, sebaik menjemput Alim dari kelas tuisyen, aku mengiringi ayah, Hj. Ayup ke majlis perkahwinan Mohd Anas Jantan dan Nursyazwani Mohd Khalid di Kg. Semabok Dalam. Ayah mengenali bapa pengantin, arwah Pak Jantan dan rapat dengan menantu beliau, Abang Azmi. Aku juga mengenali kedua individu tersebut dan Abang Azmi pernah berguru dengan ayah.

Sewaktu kami sedang menjamu selera, Abang Azmi memimpin tangan seorang tua dan didudukkan di kerusi bersebelahan ayah. Ayah diperkenalkan dengan orang tua tersebut. Riuh sebentar, maklumlah sudah lama tidak berjumpa.

Nama orang tua ini ialah Hj. Abu Samah Mohamad. Umur sekitar 78 tahun. Tinggal selang beberapa meter dari rumah pengantin.

Mengikut cerita ayah, Hj. Abu Samah Mohamad ni pernah bersama-sama tinggal di Kem Majidee, Johor Bahru, kira-kira 50 tahun yang lalu. Beberapa tahun kemudian, kedua-duanya berpindah ke Melaka dan bertugas di Kem Sungai Udang. Setiap pagi, mereka berdua menaiki basikal dari rumah ke tempat kerja yang jaraknya lebih kurang 20 km.



"Man, kau ambil gambar ayah. Buat kenang-kenangan...", pinta ayah.

Aku segera merakamkan foto mereka melalui kamera di telefon bimbit aku. Bukan senang nak dapat momen begini setelah bertahun-tahun berpisah.

Akhirnya setelah lama berbual, kami meminta diri untuk pulang. Hj. Abu Samah walaupun tidak berapa kuat, masih mampu berjalan dan menghantar kami sehingga ke tepi jalan besar. Kami bersalaman dan sewaktu meninggalkannya, beliau sempat melambai ke arah kami.

Semasa memandu, ayah memberitahu sewaktu anak beliau kecil, Hj. Abu Samah ni cukup sayang kepada anak-anaknya tetapi bila dah tua anak-anak tidak memperdulikan sangat kepada beliau. Hati orang tua memang begitu, barangkali cepat tersentuh. Mahukan perhatian daripada anak-anak.

Dalam hati aku bersyukur, aku masih mempunyai ibu bapa yang sentiasa dikelilingi anak-anak dan selalu menjenguk mereka.

Sebelah petang, kami menghadiri satu lagi majlis perkahwinan. Kali ini kami bergerak dengan dua buah kereta. Suriati, rakan sekerja Ida menunda kami dengan kenderaannya kerana tidak tahu lokasi majlis. Majlis perkahwinan Qusyairy dan Suhaila diadakan di kediaman keluarga mereka iaitu di Taman Seri Pengkalan, Alor Gajah. Qusyairy ni staf Perpustam dan berkahwin dengan Suhaila, seorang pensyarah.

Balik dari Alor Gajah, kami ke rumah Zubir di Pekan Umbai bagi meraikan majlis hari lahir anaknya, Afiq Hakimi. Sembang punya sembang, hampir Maghrib, kami pulang ke rumah.

Ternyata hujung minggu ini amat memenatkan walaupun dipenuhkan dengan pelbagai aktiviti.


Majlis Perkahwinan Mohd Anas Jantan & Nursyazwani Mohd Khalid.


Momen pertemuan Hj. Ayup dengan Hj. Abu Samah Mohamad, rakan ayah. Mengimbau masa lalu..


Momen pertemuan Hj. Ayup dengan Hj. Abu Samah Mohamad, rakan ayah. Ada yang lucu.


Momen pertemuan Hj. Ayup dengan Hj. Abu Samah Mohamad, rakan ayah. Serius je...


Momen pertemuan Hj. Ayup dengan Hj. Abu Samah Mohamad, rakan ayah. Apa yang diperhatikan tu?


Memimpin tangan ayah meninggalkan majlis.


Menghadiri majlis perkahwinan Qusyairy dan Suhaila.


Menghadiri majlis perkahwinan Qusyairy dan Suhaila.


Menghadiri majlis perkahwinan Qusyairy dan Suhaila.


Ida dan Ifa.


Ida dan Miza.


Kuih apam warna-warni.


Majlis Hari Lahir Afiq Hakimi.


Arif lapar.


Menjamu selera.


Birthday boy, Afiq.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan