Sabtu, Jun 30, 2012

Kursus Umrah

Sabtu, 30 Jun 2012. Hari ini aku menemani Ida, Ifa dan Mak Munah menghadiri kursus umrah anjuran Gemilang Travels & Tours di sebuah bilik milik syarikat tersebut di Ara Ampang Commercial Centre, Jalan Ampang, Selangor.



Kursus bermula jam 8.30 pagi. Kami yang menginap di rumah Farok di Putra Heights malam kelmarin sampai lebih kurang jam 9.00 pagi. Taklimat kursus baru sahaja bermula dan disampaikan oleh Ustaz Wahab, yang merupakan salah seorang mutawif syarikat tersebut.



Bagus juga kursus umrah ini. Walaupun aku belum berpeluang mengerjakan umrah, banyak juga ilmu dan panduan yang aku perolehi.

Ustaz Wahab menerangkan satu persatu langkah ketika mengerjakan umrah hinggalah selesai. Banyak tips-tips yang diberikan selaku orang yang berpengalaman menguruskan jemaah di Tanah Suci. Penyampaiannya bersahaja. Peserta mudah faham kerana ustaz menjawab apa sahaja kemusykilan yang diajukan peserta.

Pukul 12.45 tengah hari, kursus selesai. Ida mendapatkan beg-beg umrah yang disediakan oleh syarikat pelancongan tersebut untuk dibawa pulang.

Mengikuti kursus umrah ini sebenarnya mendekatkan hati ini untuk mengunjungi Baitullah suatu hari nanti. Semoga aku akan mengikuti jejak ketiga ahli keluarga aku ini yang akan bertolak ke Madinah pada 16 Julai 2012 nanti.

Amin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan