Ahad, Julai 22, 2012

Kenduri Tahlil Alai

Sabtu, 14 Julai 2012. Hari ini merupakan hari di mana keluarga kami akan diadakan kenduri tahlil dan bacaan Yasin.

Seperti keluarga-keluarga lain di kampung ini, bila masuk bulan Syaaban dan menghampiri bulan Ramadhan, akan diadakan kenduri arwah atau kenduri nasi. Kadangkala kenduri diadakan selepas Subuh. Ada juga yang mengadakan kenduri selepas Zuhur. Yang paling kerap ialah selepas waktu Maghrib.



Pada sebelah pagi, ahli keluarga akan ke pasar untuk membeli bahan-bahan mentah buat persiapan kenduri. Kemudian kawasan persekitaran dibersihkan. Lewat petang, tikar-tikar plastik dibentang.

Selepas Maghrib, ramai jemputan khususnya jemaah surau tiba. Majlis dimulakan dengan bacaan Yasin dan kemudian tahlil. Sebaik selesai, semua jemputan dijamu dengan kenduri.

Hj. Aziz, selaku adik kepada Mak Munah mengucapkan ribuan terima kasih kepada tetamu yang hadir pada malam itu. Beliau memaklumkan bahawa Mak Munah, Ida dan Ifa akan berangkat ke tanah suci untuk menunaikan umrah pada 16 Julai 2012 dan memohon doa daripada yang hadir agar memudahkan perjalanan pergi dan balik umrah.

Seperti biasa, ada berkat yang diberikan kepada tetamu. Di sini berkatnya berupa sebuah beg kain, kain pelikat atau kain batik, air kotak dan kek. Setiap tahun memang begitu. Ianya merupakan sesuatu yang istimewa yang belum pernah dibuat oleh keluarga lain di Kampung Alai ini.

Majlis kenduri berakhir sekitar jam 11.30 malam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan