Ahad, Julai 22, 2012

Tazkirah Pagi Jumaat

Jumaat, 20 Julai 2012. Tazkirah pagi bulanan ini telah disampaikan oleh Ustaz Muhammad Ridhwan Mohd. Danian, Pembantu Hal Ehwal Islam, Bahagian Dakwah dan Sahsiah, Pusat Islam UTeM.



Di dalam tazkirah beliau kepada staf perpustakaan, beliau menyentuh tentang isu-isu kontemporari umat Islam semasa menjalani ibadah puasa berdasarkan fatwa-fatwa sedia ada.

Memulakan bicaranya, Ustaz Muhammad Ridhwan, memetik satu surah di dalam Al-Quran yang mengaitkan puasa dan taqwa berdasarkan perintah Allah SWT:

”Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu beroleh taqwa” - Surah al-Baqarah, ayat 183 dan 184.

Ayat ini secara jelas dan tegas menuntut umat Islam berpuasa dengan satu tujuan iaitu untuk mencapai darjah taqwa.

Puasa adalah jalan untuk menuju taqwa. Puasa merupakan adalah latihan diri mencapai sifat taqwa. Puasa yang sempurna akan melahirkan buah taqwa. Orang Mukmin berpuasa kerana ingin mengecap nikmat taqwa. Taqwa adalah kemuncak pencapaian bagi mereka yang berpuasa.

Berbagai isu dibangkitkan dari dari segi kesihatan, seperti penggunaan inhaler bagi mereka yang mengidap asma, menyuntik insulin bagi pengidap kencing manis dan lain-lain lagi di mana banyak pertanyaan diterima tentang kekeliruan isu tersebut.

Beliau juga menyentuh isu menggosok gigi dan mandi wajib selepas waktu Imsak. Dikhuatiri boleh menjejaskan puasa, beliau meminta kedua isu ini dilakukan sebelum solat Subuh.

Semoga intipati tazkirah ini akan dapat dihayati sepenuhnya oleh kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan