Ahad, Julai 22, 2012

Menerima Perkhabaran Pertama

Selepas 9 jam berpisah, akhirnya jam 7.30 malam aku menerima panggilan daripada Ida di Madinah. Ida menggunakan nombor telefon prabayar yang dibeli di sana. Aku menerima panggilan tersebut sewaktu Zamry menghantar aku, Alim dan Miza balik ke Alai selepas menghantar kereta untuk dicat semula di sebuah bengkel mengecat kereta di Malim.

Menurut Ida, rombongan umrah baharu sahaja sampai di Madinah dan sedang bergerak ke hotel. Katanya, semua rombongan sihat-sihat dan meminta aku menguruskan keperluan Miza dan Alim.

Dengan wujudnya semula komunikasi, anak-anak tidak sunyi. Mereka boleh menefon dan sms ibu mereka bila-bila masa sahaja. Mereka tidak sunyi lagi. Dan jika ada perkara-perkara penting, kami akan berkomunikasi lagi.

Namun begitu, anak-anak sentiasa menghitung hari menunggukan ahli keluarga khususnya ibu mereka pulang.

Sepanjang ketiadaan mereka, boleh dikatakan sebaik sahaja keperluan anak-anak dipenuhi seperti makan dan minum, pakaian dan sebagainya, aku akan sentiasa membuat kerja rumah seperti memasak, mengemas, membasuh pinggan, membasuh baju dan lain-lain lagi.

Penat. Memang penat. Begitulah rasanya jika jadi suri rumah. Kerja tidak habis-habis. Namun begitu, tanggungjawab harus diutamakan.

Paling seronok ialah jika semua kerja rumah yang dirancang selesai. Barulah boleh tidur. Esok punya hal kena fikir lagi.

Apapun yang paling penting ialah semua kerja sempurna dan berperanan seperti suri rumah yang lain, tidur lambat tetapi bangun awal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan