Khamis, Jun 21, 2012

Lawatan Ke Perpustakaan UM: Citation Analysis

Seramai 4 orang staf Perpustakaan UTeM telah berkunjung ke Perpustakaan Universiti Malaya pada 15 Jun 2012. Mereka ialah Cik Rasida Abu Bakar, Puan Fauziah Hassan, Cik Norshahila Che Din dan Puan Mez Zelina Yusof.



Tujuan kunjungan mereka ialah untuk meninjau dan memahami proses pelaksanaan ‘citation analysis’ yang telah dilaksanakan oleh Perpustakaan Universiti Malaya. Kunjungan daripada Perpustakaan UTeM ini disambut oleh Cik Nik Nur Asilah Nik Shamsuddin dan Puan Nor Hazidah Awang daripada Perpustakaan UM.



Lawatan kerja penanda aras ini merupakan perbincangan di antara pustakawan Perpustakaan UTeM dengan Perpustakaan Universiti Malaya (UM) bagi meninjau dan memahami proses perlaksanaan ‘citation analysis’ yang telah dilaksanakan oleh Perpustakaan Universiti Malaya.



Dapatan daripada perbincangan tersebut, pihak Perpustakaaan UM telah menyediakan ‘citation analysis’ untuk melihat jumlah penerbitan yang telah dihasilkan oleh staf akademik di Universiti Malaya. Ia juga sebagai satu semakan terhadap artikel staf UM yang telah di‘cited’ oleh penyelidik lain. Dalam latihan ini, pangkalan data yang digunakan ialah pangkalan data Web of Science.



Graf berikut menunjukkan ‘Citation Report’ daripada Web of Science (Thomson Reuters) dari tahun 1999 sehingga 15 Jun 2012. (hasil dapatan ini hanya tertumpu kepada Article & Review sahaja).









Kunjungan yang bermula dari jam 8.30 pagi itu tamat jam 12.15 tengah hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan