Rabu, Januari 18, 2012

Latihan Pendepositan Bahan Repositori

Rabu, 18 Januari 2011. Hari ini seramai 22 orang staf Perpustakaan UTeM menghadiri Latihan Pendepositan Bahan Repositori di Bilik Pangkalan Data Perpustakaan. Mereka yang terlibat ialah 2 orang Pustakawan Kanan dari Unit Pengindeksan dan Unit Rujukan, tiga orang Pustakawan, seorang Penolong Pustakawan dan 15 orang Pembantu Perpustakaan.



Latihan ini dikendalikan oleh Profesor Madya Dr. Burairah Hussin, Timbalan Dekan (Penyelidikan & Pengajian Siswazah) dari Fakulti Teknologi Maklumat & Komunikasi (FTMK). Portal repositori menggunakan open source software iaitu ePrints.



Latihan yang diuruskan oleh Unit Latihan dan Kualiti dengan kerjasama Unit Automasi ini bermula pada jam 2.15 petang. Peserta yang mengikuti latihan ini ditunjukkan demonstrasi bagaimana untuk mendeposit bahan-bahan perpustakaan seperti projek sarjana muda (PSM) pelajar dan kertas peperiksaan ke dalam portal ePrints atau repositori UTeM.



Nampaknya para peserta amat berminat dengan latihan ini dan sering bertanya kepada fasilitator membuatkan sesi ini menjadi bertambah meriah. Semoga dengan adanya latihan seperti ini ianya akan dapat meningkatkan kefahaman staf dalam membangunkan repositori universiti.



Latihan tamat pada jam 4.20 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan