Rabu, Januari 25, 2012

Perbincangan Keluarga Persediaan Majlis Perkahwinan

Ahad, 22 Januari 2012. Lebih kurang 8.00 malam, aku sekeluarga ke rumah Mak Bedah. Malam ini aku diminta menjadi pengerusi bagi perbincangan keluarga sebagai persediaan untuk majlis perkahwinan adik-adik aku, Saufi dan Norhayati yang bakal diadakan pada 7 April 2012.

Sewaktu sampai, kami 'langkah kanan' kerana ahli keluarga yang lain sedang menjamu selera. Kami pun yang memang belum makan malam seperti orang mengantuk disorongkan bantal.



Pukul 10.00 malam, perbincangan bermula. Aziah, Amir, Azilah, Rosniza, Zainab dan Rozana hadir bersama suami dan isteri mereka hadir di dalam perbincangan yang antara lain bertujuan mendapat persetujuan daripada semua ahli keluarga dari segi persediaan dan perjalanan majlis perkahwinan Saufi dan Yati nanti. Turut hadir di dalam perbincangan ialah Hj. Ayup, Mak Bedah, Mak Ngah Norsiah dan Yati.

Banyak perkara dibincangkan antara lain ialah perancangan masa untuk majlis pernikahan Saufi-Norlina pada jam 10.00 pagi, 31 Mac 2012, pernikahan Yati dan Ridhwan pada hari Khamis, jam 5.00 petang, 5 April 2012.

Turut diperbincangkan ialah tentang Majlis Khatam Al-Quran dan Majlis Berinai Besar pada 6 April 2011 serta Majlis Perkahwinan Saufi dan Yati pada hari Sabtu, 7 April 2012 dan bertandang ke rumah Ridhwan di Kesang Pajak pada 8 April 2012.

Semuanya telah disusun dengan rapi. Sesetengah persiapan sudah sedia seperti kad kahwin, banner, bunga telur dan lain-lain lagi. Dari segi tenaga kerja juga, perancangannya sudah siap. Senarai tugas telah diagihkan, siapa akan membuat apa dan setiap ahli keluarga akan berperanan seperti yang telah ditetapkan. Perbincangan ini juga melibatkan penajaan daripada ahli keluarga yang berkemampuan seperti jamuan, peralatan dan lain-lain lagi.

Pukul 11.55 malam, perbincangan selesai. Secara kebetulan malam itu ialah malam sambutan Tahun Baru Cina dan malam itu sungguh meriah kerana dari rumah Mak Bedah sendiri boleh didengari dentuman mercun dan melihat percikan bunga api berwarna-warni yang datangnya dari rumah penghuni berbangsa Cina yang letaknya tidak jauh dari rumah beliau.

Kami pulang ke rumah pukul 12.40 pagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan