Ahad, Januari 15, 2012

Mr. Labuci

Malam tadi selepas menyaksikan siaran langsung perlawanan separuh akhir Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia di antara Datuk Lee Chong Wei dan Chen Long,aku sempat menonton Cerekarama di TV3 bertajuk 'Mr. Labuci'. Promo tentang cerekarama ini beberapa kali dimainkan di TV3.


Promo


Tonton

Mr. Labuci ialah sebuah telemovie kekeluargaan yang sangat menghiburkan penonton. Ia diterbitkan oleh Zeel Production dengan sentuhan pengarah terkenal Muhammad Murali Abdullah dan dibantu oleh Anjely Mohammad. Skrip ditulis oleh Enny Ridwan. Para pelakon yang membintangi telemovie ini ialah Rozita Che Wan, Azhan Rani, Puteri Balkis, Roy Azman, Natasha Hudson, Ifa Raziah, Delimawati, Ridzwan Hashim dan lain-lain lagi.

Mr. Labuci mengisahkan seorang isteri iaitu Zulaikha (Rozita Che Wan) yang berkhidmat selama 10 tahun dengan syarikatnya, seorang yang sangat mementingkan diri sendiri akibat merebutkan jawatan besar di syarikatnya. Manakala suaminya mempunyai masalah dalam kerjaya tetap, namun seorang suami yang baik dan menjaga anak dengan sempurna.

Malique (Azhan Rani) minat dalam dunia labuci, hasil dari kepakaran ibunya sendiri. Malique sentiasa menyediakan dan menghasilkan idea yang kreatif pada pakaian isterinya Zulaikha iaitu dengan menghasilkan pakaian yang penuh dengan labuci.

Sering berlaku pertengkaran apabila Zulaikha sering mengungkit hingga terbawa-bawa apabila pulang ke rumah, Zulaikha hilang rasa hormat terhadap suaminya sendiri hingga sanggup merendah-rendahkan kemampuan suaminya dalam rumahtangga mereka.

Kes ini, buatkan anaknya Mimi (Puteri Balkis) sering kesedihan bila ayahnya Malique merajuk hati. Mimi rindukan ayahnya yang sering memasak sambil menari.

Zulaikha, yang mula sedar apabila perbuatannya selama ini sangat melampaui batas, gara-gara ingin merebutkan hati isteri majikannya, pada hal isteri majikannya (Ifa Raziah) tidak suka pada kaki pembodek.

Dalam pada masa yang sama Malique dan sahabatnya Ali sedang dalam proses merancang perniagaan pakaian online yang sangat berjaya.

Zulaikha mula tersedar dengan tindakannya selama ini di mana setelah berjaya dinaikkan pangkat, isteri majikannya telah menyatakan bahawa beliau tidak suka pada kaki pembodek di mana perbuatan tersebut boleh meruntuhkan organisasi.

Akhinya, suaminya berjaya membuka butik sendiri bersama rakan kongsinya Ali di mana isteri majikannya merupakan pelabur utama dalam butik tersebut. Butik itu dinamakan Butik Sentuhan Zulaikha. Dari sini barulah Zulaikha menyedari betapa sayangnya dan berharganya kasih sayang seorang suami yang di panggil Mr. Labuci.

Banyak juga moral daripada drama ini seperti kepentingan perhubungan antara suami-isteri, majikan-pekerja, sesama rakan sekerja, ibu dan anak, mertua-menantu begitu juga hubungan bapa dan anak. Dalam organisasi, memang ada budaya bodek-membodek yang mana jika dibiarkan boleh merosakkan organisasi.

Mesej yang paling baik ialah tidak semua orang yang tiada pekerjaan tidak boleh berjaya...












1 ulasan:

  1. salam kenal...
    saya gugel psl mr labuci dan jumpa blog ni.
    izin link yer..cari gambar mr labuci ;)

    mmg terbaik drama ni

    BalasPadam