Isnin, Januari 30, 2012

Majlis Penyerahan Wang Hantaran Perkahwinan Ridhwan-Yati

Isnin, 23 Januari 2012. Hari ini merupakan hari cuti iaitu cuti sambutan Tahun Baru Cina. Pagi ini Mak Bedah yang dalam perjalanan mengambil tapai di rumah seorang pengusaha tapai di Kampung Tambak Bugis, singgah di Alai. Beliau memberikan beberapa bungkus tapai untuk kami sekeluarga menikmatinya. Sambil itu beliau memaklumkan bahawa petang nanti akan ada rombongan daripada Kesang Pajak akan datang ke rumah beliau dan meminta aku hadir sama di dalam majlis tersebut.

Pukul 3.30 petang sewaktu aku sampai di Kg. Bukit Palah, Hj. Ayup dan Mak Bedah sudah keluar. Mereka bersama keluarga Aziah menghadiri kenduri 'masuk rumah' Wan, anak Kak Marina di Taman Krubong Perdana.



Aku bertanyakan Yati tentang perkara ini dan Yati mengesahkan bahawa rombongan dari Kesang Pajak akan datang selepas Asar untuk menyerahkan wang hantaran.

Tunggu punya tunggu, rombongan tersebut masih tidak sampai. Lebih kurang pukul 6.30 petang, sebuah MPV Toyota Unser memasuki halaman rumah Mak Bedah. Memang benar, keluarga Ridhwan hadir diketuai oleh bapa saudara dan ibunya serta Tok Sidang. Tujuh orang semuanya termasuk seorang kanak-kanak.

Kami menyambut mesra rombongan tersebut. Memandangkan waktu sudah senja, perbincangan kami terus kepada perkara pokok perbincangan iaitu penyerahan wang hantaran.

Tok Sidang membelek-belek album berisi wang sejumlah RM7000.00 dan kemudian mengira satu persatu helaian album. Beliau kemudian menyerahkan kepada aku dan Amir yang kemudian mengira sekali lagi sebagai tanda pengesahan. Bak kata Tok Sidang, biar kita bergaduh sekarang daripada bergaduh kemudian merujuk kes-kes yang pernah berlaku di dalam akhbar berhubung penipuan semasa menyerahkan wang hantaran.

Setelah mengesahkan jumlah wang hantaran yang diterima, pihak lelaki memaklumkan bahawa semasa datang bernikah nanti, rombongan mereka tidak akan membawa sebarang bentuk hadiah lagi dan kami setuju dengan cadangan tersebut. Pihak kami pula meminta supaya segala dokumen berkaitan pernikahan dari pihak lelaki perlu disiapkan segera agar memudahkan pihak kami berhubung dengan imam kariah.

Sebaik perbincangan selesai, jamuan dihidangkan. Ada sedikit kuih-muih yang dibeli dihidangkan bersama air kopi. Selain kuih-muih, dihidangkan juga buah-buahan seperti manggis, rambutan dan langsat yang dibawa pulang oleh Amir dari rumah mertuanya di Gemas.

Pukul 7.05 malam, rombongan dari Kesang Pajak meminta diri untuk beredar. Kami menghantar mereka sehingga ke kereta dan menghadiahkan dengan kuih-muih dan buah-buahan.

Alhamdulillah, majlis ringkas penyerahan wang hantaran berjalan lancar. Aku berdoa semoga perjalanan persiapan untuk majlis perkahwinan Ridhwan-Yati dapat direncanakan dengan sebaik-baiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan