Selasa, Februari 07, 2012

Ida Menyertai Perarakan Maulidur Rasul

Ahad, 5 Februari 2012. Hari ini Ida pagi-pagi lagi sudah keluar rumah untuk ke pejabat. Dari sana mereka menaiki van jabatan untuk ke Stadium Hang Tuah bagi menyertai perarakan sempena Maulidur Rasul.

Tahun ini perarakan bermula di Stadium Hang Tuah dan berakhir di perkarangan Masjid Al-Azim di mana para peserta berlu berjalan kaki sejauh 3.5 km sambil melaungkan selawat ke atas Rasulullah SAW.

Pukul 10.00 pagi aku berada di tempat letak kereta Masjid Pangkalan Rama, Melaka untuk melihat perarakan tersebut. Miza dan Alim yang ingin menyertai perarakan itu bersama ibu mereka menangis kerana bangun lewat.



Lepas satu kontinjen, satu kontinjen lain pula berarak sambil berselawat. Ada yang memukul kompang bagi memeriahkan perarakan tersebut. Lebih kurang lima minit menunggu, akhirnya kontinjen Perpustam melalui jalan tersebut.

Aku segera mengarahkan Miza dan Alim menyertai kontinjen tersebut di mana ibu mereka, Ida turut berada di dalam barisan. Setelah itu, aku, Arif dan Ida terus ke rumah Mak Bedah yang letaknya tidak jauh dari Masjid Al-Azim.

Khabarnya seramai 11,057 peserta daripada 198 kontinjen mewakili pelbagai agensi kerajaan, swasta, pihak berkuasa tempatan dan penduduk menyertai perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri ini yang diketuai Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan