Selasa, Februari 07, 2012

Kenduri Aqiqah Keluarga Ikbar

Isnin, 6 Februari 2012. Hari ini merupakan hari cuti iaitu cuti gantian sempena Maulidur Rasul yang jatuhnya pada hari Ahad.

Pagi ini aku mengambil kesempatan untuk mengisi masa lapang dengan membuat beberapa kerja. Selepas meracun rumput di halaman rumah, aku menanam anak-anak keladi di belakang rumah. Begitu begini sudah Zuhur.

Pukul 2.45 petang, kami sekeluarga bergerak ke rumah keluarga Mohd Ikbar di Lorong Haji Ahmad, Durian Daun Dalam, Melaka. Lokasi rumah berhampiran Institut Perguruan Perempuan Melayu Melaka.

Pukul 3.00 petang, kami sampai. Beberapa orang staf perpustakaan juga turut hadir bersama kami antaranya Mohd Mawardi, Asmadi, Zaidi bersama isterinya, Mohd Afiz, Noor Rahman sekeluarga, Shazley dan ramai lagi.

Kami bersalaman dan kemudian dijemput untuk menikmati hidangan yang telah disediakan. Antaranya iala nasi beriani dan sup serta kuih muih dan buah-buahan.

Menurut Mohd Ikbar, kenduri aqiqah ini merupakan majlis bersama untuk meraikan kelahiran anak-anak beliau, abang dan kakaknya.

Sambil makan, Mohd Ikbar memperkenalkan aku kepada ibu dan bapanya yang sedang menjamu selera di meja bersebelahan. Kami berbual-bual. Aku sebenarnya berasal dari kampung yang sama dan bila kami berbual-bual tentang salasilah keluarga, ceritanya menjadi lebih panjang.

Hampir jam 4.00 petang, kami sekeluarga meminta diri untuk beredar. Setelah bersalaman dengan abangnya dan Mohd Ikbar, kami meneruskan destinasi ke rumah Mak Bedah.

Buat Mohd Ikbar, ayahnya Encik Abdul Jabbar dan ibu beliau, Puan Ramlah, terima kasih di atas jemputan kenduri ini. Kami amat menghargainya. Semoga majlis ini mendapat keberkatan daripada Allah SWT.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan