Khamis, Februari 09, 2012

K.I.S.S.

Falsafah KISS kerap digunakan dalam mencari penyelesaian secara sederhana sehinggakan sesiapa sahaja dapat melakukannya.

KISS merupakan akronim kepada prinsip yang dicipta oleh Kelly Johnson iaitu "Keep it simple, Stupid". Variasinya termasuklah "keep it short and simple", "keep it simple sir", "keep it simple or be stupid", "keep it simple and straightforward" atau "keep it simple and sincere."

Prinsip KISS menyatakan bahawa kebanyakan sistem akan berfungsi dengan lebih baik jika dilaksanakan dengan mudah. Oleh itu kesederhanaan merupakan kunci utama dalam membuat sesuatu pekerjaan dan kerumitan yang tidak sepatutnya perlu dielakkan.

Cuba susun jalan penyelesaian yang paling sederhana dan memungkinkan untuk penyelesaian masalah yang sedia ada. Kita harus belajar fokus kepada penyelesaian masalah berbanding fokus kepada masalah.

Bila kita melihat pada apa yang tidak kita punya di dalam hidup kita, kita sememangnya tidak memiliki apa-apa. Tetapi bila kita melihat pada apa yang ada di tangan kita, kita memiliki segala-galanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan