Khamis, Februari 02, 2012

Kisah Beruang Dengan Ikan Kecil

Pagi tadi sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja, aku sempat melayani slot Warna Pagi Ikimfm. Penceramah pagi ini ialah Ustaz Badli Shah Alauddin.

Apa yang menarik tentang motivasi pagi ialah kisah seekor beruang yang berbadan besar dan seekor ikan kecil.



Kisahnya di dalam sebuah hutan, ada seekor beruang yang bertubuh besar sedang menunggu seharian dengan sabar di tepi sungai yang deras walaupun pada waktu itu bukan musim ikan.

Sejak pagi lagi beruang itu berdiri dan terus mencuba menangkap ikan namun tidak ada satupun ikan yang berhasil ditangkapnya. Setelah berkali-kali mencuba, akhirnya, beruang itu berjaya juga menangkap seekor ikan kecil.

Ikan yang tertangkap itu menjerit-jerit ketakutan dan meratap serta merayu kepada beruang minta dilepaskan.

"Wahai beruang, tolong lepaskan aku." rayu ikan kecil itu.

"Mengapa?" tanya beruang.

"Tidakkah kau lihat, aku ini terlalu kecil, kalaupun dapat kau makan, hanya di celah gigimu sahaja," rintih sang ikan.

"Lalu kenapa?" tanya beruang lagi.

"Begini saja, tolong lepaskan aku ke sungai, nanti setelah beberapa bulan aku membesar, pada waktu itu kau bolehlah menangkap dan memakan aku sepuas-puasnya." kata ikan.

"Wahai ikan, kau tahu kenapa badan aku menjadi begitu besar?" tanya beruang.

"Mengapa?" ikan balas bertanya sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Kerana aku tidak pernah melepaskan walau sekecil apapun hasil yang telah tergenggam di tangan, aku tidak akan melepaskannya" jawab beruang sambil tersenyum.

Dan moral dari cerita ini ialah kita hendaklah menghargai kesempatan yang datang kepada kita walau dalam bentuk mana sekalipun.

Di dalam pekerjaan, kita harus menghargai kesempatan dengan bekerja bersungguh-sungguh dan memiliki visi dan misi yang jelas dalam hidup kita, sehingga kita dapat memaksimumkan kesempatan yang datang kepada kita, untuk meraih kejayaan.

Harus diingat bahawa kejayaan besar datangnya dari sebuah kesempatan kecil. Orang berjaya adalah orang yang dengan bijak memaksimumkan kesempatan yang ada dan bukan hanya menunggu kesempatan besar untuk berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan