Rabu, Februari 29, 2012

Latihan Pangkalan Data

Rabu, 29 Februari 2012. Hari ini Unit Latihan dan Kualiti, Perpustakaan UTeM menganjurkan satu latihan pangkalan data bertempat di Bilik Pangkalan Data, Perpustakaan UTeM. Seramai 30 orang peserta hadir dalam latihan terdiri daripada pustakawan, staf akademik dan pelajar.



Sesi latihan bermula pada jam 10.00 pagi dan terbahagi kepada dua sesi. Sesi pertama ialah penerangan daripada Encik Mohd Redzha, wakil daripada Taylor & Francis Group.

Beliau menerangkan tentang pangkalan data Taylor & Francis. Maklumat boleh diakses di sini http://www.tandfonline.com

Taylor & Francis ditubuhkan pada tahun 1798 merupakan salah sebuah penerbit bahan-bahan akademik yang terkemuka di dunia. Penerbit ini menerbitkan lebih 1,350 jurnal dalam 19 bidang perkara meliputi Matematik, Sains, Kesenian dan Sains Sosial. Pangkalan data ini menyimpan bahan arkib yang boleh diakses kandungannya secara teks penuh dari tahun 1997 hingga kini.

Sesi kedua pula bermula jam 10.45 pagi. Tiga orang wakil Bernama hadir memberikan demonstrasi latihan yang diketuai oleh Puan Raj Anila dan Encik Mohd Noor Atan. Bernama Library & Infolink Service atau BLIS http://blis.bernama.com



BLIS merupakan perpustakaan elektronik yang menyediakan berita dan informasi mengenai Malaysia. Maklumat di dalam BLIS terkandung dalam 11 modul iaitu Bernama News, Archival News, Foreign News, Info Providers, Who's Who, Speeches, Sectoral Reports, Databank, Facts & Figures, Directory dan Calendar of Event.

Sesungguhnya dengan latihan yang disediakan, ia akan dapat meluaskan penggunaan pangkalan data yang dilanggan oleh universiti serta dapat meningkatkan kefahaman pengguna dalam pencarian maklumat.

Sesi latihan berakhir pada jam 1.00 tengah hari.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan