Ahad, Mac 04, 2012

Bengkel Perancangan Strategik 2012

Bengkel Perancangan Strategik 2012 Perpustakaan yang melibatkan bahagian-bahagian di Perpustakaan UTeM telah diadakan pada hari Jumaat dan Sabtu, 2 dan 3 Mac 2012.

Seramai 26 peserta terlibat dengan bengkel ini terdiri daripada Pustakawan, Penolong Pendaftar, Pembantu Perpustakaan dan Juruteknik. Bengkel diadakan di Bilik Mesyuarat 2, Pejabat Perpustakaan.

Objektif bengkel ialah bagi membincangkan pelan strategik perpustakaan pada tahun 2012. Antaranya pembentangan perancangan bahagian, analisa SWOT dan juga pembentukan pelan strategik yang baru.

Hari pertama memulakan bengkel, Ketua Pustakawan menyampaikan fakta dan amanat yang dipetik daripada Perutusan Naib Canselor, KPT dan PSPTN. Kemudian Ketua-ketua Bahagian membentangkan perancangan bahagian masing-masing dengan mengemukakan aktiviti-aktiviti baru bermula daripada Bahagian Perolehan, Bahagian Pengindeksan, Bahagian Rujukan, Bahagian Sirkulasi dan Media dan akhir sekali Bahagian Latihan dan Kualiti.

Peserta bengkel dibahagikan kepada 4 kumpulan mengikut SWOT bagi menganalisa kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman kepada organisasi. Masing-masing kumpulan menyenaraikan seberapa banyak fakta yang relevan dengan SWOT untuk dibentangkan kepada peserta bengkel.

Pada sebelah petang, pembentangan berkisar kepada kekuatan dan kelemahan organisasi yang mana memerlukan suatu tindakan positif yang perlu diambil oleh staf dalam mengubah lanskap pengurusan perpustakaan. Bengkel hari pertama berakhir jam 5.30 petang.

Pada hari kedua, pembentangan tertumpu kepada peluang dan ancaman yang dihadapi oleh perpustakaan. Peserta bersungguh-sungguh mengeluarkan pendapat bagi mencari solusi dalam menaikkan imej jabatan.

Pada sebelah petang, perbincangan menjurus kepada penyusunan perancangan strategik yang mantap di samping penetapan tindakan oleh jabatan dan individu.

Bengkel Perancangan Strategik 2012 Perpustakaan selama dua hari ini berakhir pada jam 4.30 petang.

Semoga segala perancangan berjalan lancar hendaknya...

Foto: Kredit buat Harulrizam.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan