Rabu, Mac 21, 2012

Tayar Kereta Pecah

Dari Muar kami berpisah di Sungai Rambai. Farok memecut kereta Toyota Wishnya melalui jalan lama manakala aku melalui Lebuh AMJ.

Beberapa kilometer melepasi persimpangan lampu isyarat berhampiran Politeknik Merlimau, aku mula memecut kenderaan pada kadar sederhana. Anak-anak duduk diam di kerusi sambil menonton video yang dipasang di dalam kereta.

Tiba-tiba aku rasa kenderaan tidak stabil. Lantas aku memperlahankan kenderaan sambil mata melirik pada cermin sisi sebelah kiri kenderaan. Daripada lampu kenderaan yang mengekoriku, kelihatan asap keluar di bahagian kiri kereta.

Perlahan-lahan aku memberhentikan kenderaan di bahu jalan. Anak-anak sudah tergamam tetapi aku tenang. Lokasi kejadian betul-betul berhampiran batu jalan bertanda 15 km ke Bandaraya Melaka.

Aku melihat tayar bahagian belakang sebelah kiri pecah. Patutlah semasa dalam perjalanan ke Mersing dua hari lepas, aku ditegur oleh Ida dan Ifa kerana semasa aku mengambil selekoh, kenderaan seperti berbuai-buai.



Ida segera menelefon Roziah dan memaklumkan kejadian tersebut. Aku pula segera menelefon Zamry, adik aku meminta beliau datang membantu. Sepuluh minit kemudian, Farok sampai dan aku meminta kanak-kanak dibawa pulang segera. Roziah dan Ida memindahkan anak-anak ke dalam kereta Toyota Wish manakala aku, Farok dan Arif menunggu hingga Zamry sampai.

Pukul 9.30 malam, Zamry sampai dan membantu menukar tayar kereta yang pecah dengan tayar simpanan. Lebih kurang 15 minit kemudian, tayar gantian siap dipasang. Akhirnya aku bergerak balik dan sampai di rumah pukul 10.00 malam.

Alhamdulillah, mujurlah semuanya selamat, barangkali berkat anak-anak yang dilindungi Allah berada di dalam kenderaan yang aku pandu. Aku bercadang untuk menukar dua buah tayar baru pada keesokan hari bagi menjamin keselamatan perjalanan kami sekeluarga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan