Isnin, Januari 03, 2011

Hari Orientasi Tahun 1 SJK (C) Keh Seng

Sabtu, 1 Januari 2011. Walaupun hari ini adalah cuti umum sempena tahun baru 2011, Hari Orientasi Tahun 1 Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Keh Seng tetap diteruskan. Program bermula jam 9.00 pagi di mana pendaftaran untuk pelajar tahun 1 diadakan di dewan sekolah. Aku dan Ida membawa Alim ke sekolah lengkap dengan baju sekolah baru. Aku meninjau senarai nama pada papan kenyataan dan mendapati Alim ditempatkan di Kelas 1H. Segera aku mendaftarkan Alim pada guru berkenaan yang duduk di meja 1H.

Kemudian murid dan ibu bapa dipisahkan. Ruang hadapan dewan diletakkan murid-murid tahun 1 mengikut kelas manakala ibu bapa di bahagian belakang. Entah apa yang dituturkan oleh Guru Besar, Encik Yang Ching Lian dalam Bahasa Mandarin, akupun tidak tahu. Tetapi melalui persembahan powerpoint, dapatlah aku faham, itu adalah taklimat tentang sejarah sekolah, persekitaran, pencapaian dan kejayaan yang telah dicapai oleh sekolah di peringkat yang lebih tinggi. Sesekali aku menoleh Alim di hadapan. Ternyata Alim sedikit bosan. Aku menunjukkan isyarat tangan meminta Alim bersabar.

Pukul 10.00 pagi, murid-murid dibawa ke kelas masing-masing. Alim berjalan berbaris menuju Kelas 1H. Kami bersama ibu bapa yang lain mengekori barisan tadi hingga ke kelas. Murid-murid mengambil tempat masing-masing secara bebas.

Beberapa keping borang diserahkan kepada ibu bapa untuk dipenuhkan dan ditandatangani. Aku juga turut berbuat demikian. Setelah borang-borang dipenuhi dan diserahkan kepada guru kelas, anak-anak dibenarkan pulang bersama ibu bapa masing-masing.

Program Hari Orientasi Tahun 1 SJK (C) Keh Seng tamat jam 10.30 pagi.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan