Ahad, Januari 16, 2011

Latihan Penggunaan Bookdrop dan Stock Take LW1 Wand

Pada 11 Januari 2011, semua staf perpustakaan diminta menghadiri satu latihan tentang penggunaan Bookdrop dan Stock Take LW1 Wand. Dua sesi latihan diadakan di mana sesi pertama diadakan pada jam 9.00 pagi manakala sesi kedua diadakan pada jam 2.30 petang. Setiap sesi dihadiri kira-kira 25 orang staf dan sesi-sesi penerangan berkenaan Bookdrop dan Stock Take LW1 Wand ini dijalankan oleh Mr. Heng dari Pintaran IT dengan bantuan Unit Automasi, Perpustakaan UTeM.

Staf dibawa ke bahagian dalam mesin bookdrop untuk melihat bagaimana mesin ini berfungsi. Beberapa buah buku dimasukkan daripada hadapan mesin dan sesetengah staf dapat melihat bagaimana buku-buku diterima oleh mesin bookdrop, diasingkan mengikut status bahan sama ada buku dalam keadaan sempurna atau rosak.

Kemudian, staf dibawa ke rak buku untuk melihat bagaimana alat Stock Take LW1 Wand berfungsi. Alat ini digunakan semasa proses semakan stok buku di rak. Memandangkan buku-buku di perpustakaan sudah ditampal dengan tag RFID, maka alat ini digunakan untuk menyemak sama ada buku-buku di sesuatu rak ada atau sebaliknya.

Tempoh latihan kepada semua staf di setiap sesi berakhir selepas dua jam penerangan diberikan oleh Mr. Heng.

Semoga latihan ini menjadikan staf perpustakaan akan lebih mahir dalam menggunakan peralatan berteknologi tinggi.





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan