Rabu, Jun 08, 2011

Bengkel ePrints Di PSB - Hari Terakhir

Isnin, 6 Jun 2011. Hari ini merupakan hari kedua dan terakhir kami menjalani latihan ePrints di Perpustakaan Sultanah Bahiyah, UUM. Selepas bersarapan pagi di Hotel EDC-UUM, kami bergerak ke Bilik Mesyuarat PSB, tempat di mana latihan diadakan. Latihan bermula pada jam 8.30 pagi.


Ruang legar dan pintu masuk Perpustakaan Sultanah Bahiyah, Universiti Utara Malaysia.


Bagi menjelaskan proses kerja berkaitan ePrints, kerja-kerja arkib bahan dijalankan di Bahagian Penerbitan Elektronik dan Perkhidmatan Maya. Tugas ini dibahagikan mengikut staf.


Encik Husni Ismail merupakan staf sokongan yang menjalankan kerja-kerja arkib bahan tesis daripada pelajar dan pensyarah.


Beliau tidak lokek untuk berkongsi ilmu dan memberikan kami satu demo kerja mengarkib bahan bermula dari ianya diterima. Beberapa soalan berkaitan kerja dapat dijawab oleh beliau dengan yakin.


Sebahagian bahan yang diterima perlu melalui proses verifikasi sebelum kerja mengarkib dijalankan.


Kerja-kerja mengarkib menggunakan scanner berjenama Fujitsu fi5530c berharga pada anggaran RM17,000.00 Beliau mengesyorkan menggunakan Adobe Acrobat Professional 7 yang mempunyai fungsi OCR.


Puan Norihan Anah, Pustakawan merupakan editor yang akan menyemak semua bahan yang ditelah dimuatnaik ke dalam ePrints sebelum bahan dideposit dan boleh dirujuk ole pengguna di dalam web.


Pukul 9.30 pagi, bengkel disambung semula. Encik Salleh Huddin, KP PSB meneruskan penerangan tentang perkara berkaitan pemasangan dan backup ePrints kepada KP Perpustakaan UTeM, Puan Hajjah Faridah Md. Amin.


Encik Salleh Huddin masih berkongsi ilmu dan mengingatkan beberapa perkara penting semasa membangunkan ePrints.


Cik Rasida dan Cik Norlian juga sama-sama memerhatikan gerak kerja yang dijalankan kerana tugas memuatnaik bahan akan dibuat di Unit Rujukan kelak.


Encik Mohd Rashid membuat latihan yang diberikan agar lebih faham kerana beliau bakal membangunkan server ePrints dan perkara-perkara teknikal di Perpustakaan UTeM nanti.


Latihan juga dibantu oleh Cik Zuraidah Darus, salah seorang pustakawan di Bahagian Penerbitan Elektronik dan Perkhidmatan Maya.


Di akhir program, Puan Hajjah Faridah menyerahkan cenderahati kepada KP PSB, Encik Salleh Huddin.


Cenderahati juga diberikan kepada Cik Zuraidah Darus, yang turut membantu dalam latihan ePrints ini.


Pukul 4.10 minit, perkakasan seperti komputer yang dibawa mula ditanggalkan komponennya dan dimasukkan ke dalam kotak untuk dibawa pulang.


Salah seorang staf PSB membantu kami memasangkan semula komponen elektrik yang rosak semasa latihan.


Pukul 4.40 petang, kami bergerak meninggalkan Universiti Utara Malaysia menuju ke Hotel EDC-UUM untuk menunaikan solat Asar sebelum bergerak balik ke Melaka jam 5.00 petang. Terima kasih kepada Ketua Pustakawan PSB, UUM dan pasukan kerjanya yang banyak membantu kami membangunkan ePrints. Juga jamuan yang disediakan semasa bengkel memang tidak dapat kami lupakan. Semoga kerjasama begini dapat dipertingkatkan pada masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan