Rabu, Julai 20, 2011

Kenduri, Tahlil Arwah & Nisfu Syaaban

Sabtu, 16 Julai 2011. Di sebalik kesibukan menjadi petugas SUKUM Ke-36, aku sebenarnya tersepit di antara dua situasi. Pada sebelah malam, kenduri arwah sempena bulan Syaaban dan juga Nisfu Syaaban akan diadakan di rumah Mak Bedah dan juga rumah Mak Munah. Aku harus memilih satu di antara dua kerana masa berlangsungnya kedua majlis ini serentak.

Pukul 11.00 pagi, aku sempat singgah di rumah Mak Bedah untuk membantu kerja-kerja di dapur walaupun sekejap. Kemudian terpaksa hantar Ifa ke kelas Tuisyen Bahasa Cina pukul 2.00 petang. Pukul 5.00 petang, barulah aku sampai di rumah Mak Munah.

Dengan masa yang ada, aku membantu membentang tikar, mengambil pinggan mangkuk dan lain-lain perkakasan untuk kenduri namun begitu ada pula halangan. Manakan tidak pada masa yang sama, ada pula siaran langsung perlawanan persahabatan di antara Malaysia dengan Liverpool.

Lepas Maghrib, majlis bacaan Yaasin sempena Nisfu Syaaban yang sepatutnya diadakan di surau telah dipindahkan ke rumah Mak Munah. Lebih 80 tetamu hadir dalam majlis tersebut. Ada juga anak-anak yatim yang dijemput sama dalam majlis ini di samping penduduk kampung.

Bacaan Yaasin dipimpin oleh seorang guru dari rumah anak-anak yatim. Bacaan Yaasin dibaca 3 kali dan kemudian disusuli dengan tahlil dan doa selamat. Setelah selesai, tetamu jemputan kemudian dihidang dengan jamuan berupa nasi, kuih-muih dan buah-buahan. Sewaktu pulang, tetamu dibekalkan dengan berkat atau buah tangan untuk dibawa pulang.

Aku terpaksa memilih dan akhirnya aku memilih untuk bersama dalam kenduri di rumah Mak Munah. Khabarnya kenduri di rumah Mak Bedah juga berjalan lancar. Adik-adik dari Kuala Lumpur juga pulang untuk menjayakannya.

Mudah-mudahan tidak ada yang berkecil hati kerana aku juga dalam keadaan serba salah....























Arif membantu mesin kelapa sewaktu aku bertugas.


Sudah menjadi kebiasaan orang kampung akan bergotong-royong membantu persiapan majlis.


Mengemas rumah.


Membentang tikar.


Memasang khemah majlis.

1 ulasan:

  1. otomen kecik putra heightIsnin, Julai 25, 2011

    terima kasih..insyaallah takde yg berkecil hati..

    BalasPadam