Jumaat, Julai 01, 2011

Sesi Pembentangan Projek Pelajar Praktikal

Jumaat, 1 Julai 2011. Tahun ini Perpustakaan UTeM menerima seramai 9 orang pelajar untuk menjalani latihan praktikal di perpustakaan. Daripada 9 orang pelajar, 7 orang daripada Fakulti Pengajian Maklumat, UiTM Shah Alam manakala 2 orang lagi daripada FTMK, UTeM. Bagi pelajar UiTM, mereka menjalani latihan praktikal dari 15 Mei hingga 15 Julai 2011.



Sepanjang tempoh latihan, pelajar juga akan mempelajari teknik-teknik kerja di unit-unit di perpustakaan. Ini bagi membolehkan mereka mendapat pengalaman yang berguna semasa memasuki alam pekerjaan kelak.



Hari ini diadakan satu pembentangan projek untuk para pelajar bagi mengukur sejauh mana idea dan pandangan mereka boleh digunakan untuk penambahbaikan dalam meningkatkan mutu perkhidmatan perpustakaan. Sesi ini diadakan di Bilik Tayangan 1, Perpustakaan UTeM pada jam 10.45 pagi dan dihadiri oleh semua pustakawan.



Dua kumpulan pelajar membuat persembahan mengikut tajuk-tajuk yang diberikan. Encik Harul Rizam Mohamed, Pustakawan Unit Automasi memulakan sesi dengan menyatakan tujuan sesi diadakan dan kemudian meminta setiap kumpulan membuat persembahan projek masing-masing.



Kumpulan 1: Cadangan Pembaharuan Perkhidmatan Perpustakaan UTeM



Kumpulan ini terdiri daripada Mohd Fahiezan Md Zan, Nur Ili Mahmod, Nor Hamizah Hashim dan Fathen Fareena Daut.



1. Ruang Cafe
Menurut Nor Hamizah, dengan adanya cafe di perpustakaan, ia akan memudahkan pengguna untuk makan dan release tension.




2. 3D Virtual Library
Ia pernah dibangunkan oleh NUS Library, Singapore di mana pengguna boleh mengetahui lokasi buku secara 3D visual.



3. Rak Buku Elektronik
Nur Ili pula mencadangkan diadakan rak buku elektronik di mana dengan menggunakan skrin sesentuh pada rak, pengguna boleh mengesan kedudukan buku yang dikehendaki secara elektronik dan ia boleh menjimatkan masa.

4. Akaun Pelajar Di Portal Perpustakaan
Dengan adanya akaun pelajar di portal perpustakaan, akses ke akaun memudahkan urusan pengguna seperti tempahan, pinjaman dan lain-lain lagi serta dapat melihat sejarah buku-buku yang dipinjam serta hutang di dalam akaun masing-masing.

5. Beg Mesra Pelajar
Dengan adanya beg mesra pelajar, pengguna boleh membawa masuk barang-barang kepunyaan mereka ke perpustakaan dalam kuantiti yang banyak.

6. Meja iPad2
Perpustakaan disaran mengadakan meja yang dilengkapi dengan iPad2 agar pengguna mudah mengakses ke internet.



7. Water Cooler
Bagi Fatheen, perpustakaan juga boleh menyediakan water cooler untuk pengguna dengan menggunakan cawan kertas seperti mana yang pernah diadakan di beberapa perpustakaan seperti Perpustakaan UM dan Perpustakaan Sultan Abdul Samad, UPM.

8. Ruang Rehat
Ruang rehat perlu disediakan bertujuan untuk pengguna bersantai seperti mana diadakan di PPA Selangor di Shah Alam.



9. Touch Screen LCD Floor Plan
Fahiezan pula teruja dengan touch screen LCD floor plan atau i-library floor plan iaitu seperti kiosk di mana pengguna dapat mengetahui lokasi perkhidmatan di perpustakaan.

10. Binding
Perkhidmatan electric binding pula boleh memudahkan pengguna membuat binding serta menjimatkan masa.


Kumpulan 2: Pembaharuan Kepada Perpustakaan UTeM



Kumpulan ini pula dianggotai oleh Mohd Fariz Samsuddin, Aziana Adzab dan Nur Hiddhayu Muhamad.



1. Thumbprint
Mohd Fariz membentangkan persembahan dengan menyatakan penggunaan thumbprint lebih mudah dan berkesan kerana ada staf yang tertinggal kad pekerja.

2. Book sorting
Penggunaan book sorting seperti mana yang pernah digunakan di sebuah perpustakaan di New York lebih menjimatkan masa, sistematik, cepat, efisien dan efektif. Ia juga akan mengurangkan kesalahanyang dilakukan oleh manusia.



3. Handheld RFID Reader
Nur Hiddhayu berpendapat dengan penggunaan handheld RFID reader, ia akan mengurangkan human error. Manusia sering membuat kesilapan tetapi penggunaan alat elektronik ini akan menjadikan perkhidmatan lebih cekap dan tepat.

4. Digital Announcer
Penggunaan digital announcer akan pada pendapat beliau lebih berkesan kerana keseragaman dari segi suara, kurang kesilapan manusia, pengumuman boleh direkodkan terlebih dahulu serta menggunakan cip memori. Kaedah yang digunakan sekarang tidak berkesan kerana bergantung kepada kemampuan seseorang individu yang melaksanakan tugasan.



5. Scanner Machine
Bagi Aziana, penggunaan scanner machine dapat mempercepatkan kerja-kerja pengimbasan buku dan artikel di perpustakaan.

6. Loker Staf
Penggunaan loker staf yang berciri keselamatan seperti menggunakan identiti pengguna akan mengelakkan loker mereka dicerobohi.

7. Cafe
Penyediaan cafe tetamu merupakan sesuatu yang amat dijangkakan oleh pengguna kerana ia lebih selesa, mudah dan menjimatkan masa.



Sebaik selesai sesi pembentangan, diadakan sesi soal-jawab yang amat konstruktif. Idea-idea yang dibentangkan cuba diulas oleh kedua pihak dengan pandangan yang membina.

Ada cadangan untuk mengadakan senaman aerobik, mengadakan kelab sahabat, mengadakan taman bunga dan aktiviti berhadiah untuk menarik pengguna sebaliknya ada pula pandangan yang berbeza seperti warna bangunan berwarna putih agak tidak menarik perhatian dan penginapan pelajar jauh dari kampus. Mereka berpendapat staf di kaunter mesra tetapi tidak approach kepada pengguna khususnya pelajar.



Pelajar berpendapat perpustakaan perlu menggilirkan staf setiap 2 tahun sekali dan sepatutnya mengekalkan peraturan sedia ada serta perlaksanaannya secara lebih menggunakan psikologi.

Walau bagaimanapun, para pelajar ini teruja dengan warna dan rekabentuk perabot di perpustakaan ini. Dari segi skala yang diberikan terhadap keseluruhan perkhidmatan perpustakaan, markah yang diberikan ialah 6/10 sahaja.

Sesi pembentangan tamat pada pukul 12.30 tengah hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan