Ahad, November 14, 2010

Fasa Hubungan Suami Isteri

Pakar-pakar agama menyatakan terdapat 6 peringkat hubungan intim perkahwinan.

Pertama, bulan madu. Pada masa ini semuanya indah. Apa yang dilakukan suami cantik, apa yang dilakukan oleh isteri semuanya bagus.

Kedua, bulan bawang. Bulan air mata. Selepas 3-5 tahun berkahwin, warna-warna sebenar suami isteri kelihatan. Perangai sebenar suami isteri sudah dikenalpasti. Pada waktu ini mulalah. Itu tak kena, ini tak kena. Masing-masing dengan ego sendiri. Kadang-kadang boleh berakhir dengan perceraian.

Ketiga, proses rundingan. Pada peringkat ini suami isteri akan mengenalpasti kesilapan dan kelemahan masing-masing. Suami mengaku kesilapan dan kelemahan dia, isteri juga begitu.

Keempat, penyesuaian. Apabila suami-isteri telah mengetahui kelemahan dan kesilapan masing-masing, segala kekurangan tersebut akan dilengkapi oleh kedua-dua belah pihak. Jika suami pandai masak, suami boleh tolong masakkan dan jika isteri rajin berkemas, isteri pula yang tolong kemaskan.

Kelima, proses peningkatan. Pada peringkat ini suami-isteri berusaha untuk menjadikan hubungan lebih mesra dan dan bahagia.

Keenam dan yang terakhir, pemantapan. Pada peringkat ini suami-isteri akan berusaha untuk memantapkan hubungan mereka.

Selepas enam peringkat inilah maka lahirlah mawaddah rahmah iaitu kasih sayang antara suami isteri. Biasanya peringkat keenam ini berlaku pada usia warga emas.

Di manakah peringkat anda sekarang?

1 ulasan: