Ahad, November 14, 2010

Jagalah Pergaulan, Elak Orang Ketiga

Tidak kira suami atau isteri, jangan terlibat dalam skandal cinta tiga segi. Mereka ini bukan sahaja salah kerana menduakan pasangan, malah bersama bukan muhrim dengan ikatan cinta itu dilarang oleh agama. Hukumnya jelas, haram.

Suami atau isteri yang ada hubungan cinta tiga segi harus sedar akan peringatan bahaya zina. Walaupun tidak berniat melakukannya, tetapi hubungan itu membuka jalan ke arah perbuatan zina.

Kebanyakan suami atau isteri yang terlibat dengan cinta tiga segi ini tahu tentang peringatan zina tetapi terus menjalinkan hubungan.

Menjadi kewajipan suami isteri melayari bahtera rumah tangga berlandaskan iman dan ketakwaan terhadap Allah SWT. Dalam Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW jelas menggariskan akan tanggungjawab suami isteri.

Malah melaksanakan tanggungjawab itu bukan sekadar membahagiakan pasangan, tetapi ia juga satu ibadah yang dijanjikan pahala oleh Allah SWT.

Tidak ada sebab pasangan mencari orang lain jika tahu tanggungjawab masing-masing, saling memenuhi keperluan dan membahagiakan pasangan. Amalan ini akan menyubur dan mengharmoni rumah tangga.

Dalam erti kata lain, bila suami isteri boleh seia sekata dalam setiap urusan rumah tangga dan hubungan kedua-duanya, tidak ada sebab kasih beralih arah atau orang luar mengambil kesempatan menagih cinta baru suami atau isteri.

Hari ini, hubungan suami isteri agak rapuh, mudah berkocak bila ada perselisihan faham. Kesibukan dan keterbatasan waktu untuk mengutamakan rumah tangga, anak-anak dan pasangan hanya memenuhi kelangsungan hidup berumah tangga.

Hubungan yang rapuh, bila-bila masa boleh retak, oleh itu kukuhkan hubungan yang rapuh ini. Jangan angkuh dengan ego sendiri, rumah tangga adalah usaha bersama. Jika salah seorang tidak melaksanakan tanggungjawab dengan betul, kepincangan akan dirasai oleh seluruh ahli keluarga iaitu pasangan, anak-anak, ibu bapa dan juga ahli keluarga yang lain.

Seorang isteri walau setinggi mana jawatan disandang di tempat kerja, di rumah dia adalah isteri dan suami tetap ketua keluarga. Jangan perkecilkan tanggungjawab suami, sebaliknya ada kelebihannya. Bantu dan bimbing suami supaya dapat mentadbir rumah tangga dengan lebih baik, faedah bukan untuk suami seorang tetapi untuk semua ahli keluarga.

Begitu juga dengan suami, jika isteri tidak bekerja, jangan perkecilkan tugasnya atau berlagak tuan bila berada di rumah, minta dilayan itu dan ini tanpa mempedulikan perasaan isteri.

Sebenarnya sumbangan isteri dalam mencorakkan kebahagiaan rumah tangga cukup besar, terutama dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. Fahami kesibukan isteri, jika berpeluang bantunya dalam kerja-kerja rumah tangga. Seorang isteri merasa bangga bila suami menghargai pengorbanannya. Oleh itu jangan kedekut ucapkan terima kasih.

Suami isteri juga mesti terima hakikat bahawa sebagai manusia biasa, mereka tidak lepas dari melakukan kesilapan. Maka sentiasalah saling memaafi, segera mencari penyelesaian jika ada masalah dan mengamalkan prinsip ambil yang jernih, buang yang keruh. Jangan mencari penyelesaian masalah dalam hubungan suami isteri dengan cara menjalin hubungan dengan orang luar kerana ia hanya mengundang masalah besar.

Punca mendorong suami atau isteri menjalin hubungan dengan orang ketiga, ia biasanya disebabkan masalah rumah tangga dan faktor menarik di luar rumah. Jika salah seorang ada affair di luar, pasangan yang seorang lagi boleh mengesan jika hubungan mereka baik. Kalau sudah berkongsi hidup bertahun-tahun, suami isteri sudah masak dengan perlakuan dan tabiat pasangan. Jika ada perlakuan ganjil pasti bersebab.

Setiap perlakuan luar biasa pasangan perlu diselidik, kalau suami ada hubungan, isteri bertangungjawab mengingat, begitu juga sebaliknya. Jika timbul masalah, selesaikan melalui perbincangan. Berbincang, menerima teguran dan mengakui kesilapan dan saling memaafkan adalah jalan terbaik mencari damai.

Orang ketiga juga mesti sedar bahawa ada ketikanya kehadiran mereka hanya sekadar persinggahan atau pelarian. Oleh itu berhati-hati menjalin hubungan dengan suami atau isteri orang. Dalam memilih pasangan, terutamanya anak gadis berhati-hatilah, jangan mudah terpikat dengan godaan lelaki. Selidik dulu latar belakangnya, elakkan suami orang kerana ia hanya mengundang masalah.

Begitu juga lelaki jangan mudah terpikat dengan wanita cantik, selidik dulu sebelum jatuh cinta, jika isteri orang lupakan sahaja. Kebiasaannya, hubungan dengan wanita atau lelaki berkahwin bukan sahaja merosakkan rumah tangga. Orang ketika juga selalu menjadi mangsa bila kekasih kembali ke pangkuan pasangan.

Oleh itu sentiasalah beringat...

2 ulasan: