Sabtu, November 13, 2010

Memenuhi Undangan Perkahwinan Keluarga Min

Hari ini jam 2.00 petang aku sekeluarga tanpa Arif ke Tiang Dua, Melaka. Ini bagi memenuhi undangan perkahwinan keluarga Aminah Ahmad atau lebih dikenali sebagai Min di kalangan teman-teman.

Aku dimaklumkan oleh Ida, dua minggu lepas sewaktu membuat persiapan majlis perkahwinan adik bongsunya, ayahnya meninggal dunia kerana sesak nafas. Ini sedikit sebanyak melemahkan semangatnya dalam menguruskan majlis berkenaan. Namun begitu, Min yang aku kenali memang tabah orangnya. Memang dia menjadi orang penting dalam majlis tersebut. Kata orang sudah macam mak pengantin gayanya.

"Bila nak kahwinkan anak?", usik aku sewaktu mula menjamah makanan di meja tetamu.

"Dah kahwin dah..." balas Min sambil tersenyum.

Min memaklumkan kepada kami, dua orang anaknya sudahpun mendirikan rumah tangga. Seorang yang berkahwin masih di Jordan meneruskan pengajiannya di sana. Min mempunyai 6 orang anak dan yang bongsu dalam berumur 9 tahun. Min berkahwin dalam usia muda.

Min bekerja di PERPUSTAM selama hampir 16 tahun dan beliau pernah bertugas di bawah kendalian aku suatu masa dahulu. Beliau memang tidak suka ambil tahu hal orang lain dan lebih bertanggungjawab dalam hal kerja dan keluarganya.

Kadang-kadang menelusuri kehidupan staf membuatkan aku seakan-akan menginsafi diri kerana aku juga pernah hidup susah seperti Min suatu masa dahulu. Ini mengingatkan aku kepada ibuku, Mak Bedah yang bertungkus-lumus mencari nafkah sesuap nasi membesarkan 12 orang anaknya membantu Pak Yup yang ketika itu bergaji kecil. Alhamdulillah, kini semuanya berkerjaya dan mampu mengubah taraf hidup keluarga.

Sebelum pulang Min mengirimkan suatu bungkusan makanan dan cenderamata kepada Ida. Besar hatinya melihatkan staf yang juga bekas pegawainya dapat hadir memenuhi undangan beliau.

Jam 3.00 petang, kami bercadang melawat Mak Bedah sebelum ke sebuah pasar raya di Batu Berendam untuk membeli barangan keperluan harian.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan