Khamis, Ogos 23, 2012

Hari Raya Kelima

Diam tak diam, hari ini dah masuk hari kelima beraya. Apa perancangan hari ini tidak pasti. Yang pasti, satu masalah mesti diselesaikan.

Sudah dua hari tandas kat rumah ni tersumbat. Bila flush, bahan buangan tidak masuk ke tangki. Semalam sudah call Syarikat Indah Water. Katanya tempoh masa untuk penyelesaian ialah 3 hari. Mak oii, sampai 3 hari....

Call Azhari, anak Pak Ngah Ahmad yang menjadi supervisor di syarikat berkenaan. Katanya semalam petang tetapi tidak sampai juga. Pagi ni ada 6 missed call daripada Azhari. Call balik Azhari. Katanya pagi ini lori Indah Water akan sampai.



Lebih kurang jam 11.00, aku menerima panggilan daripada pemandu lori Indah Water bertanyakan lokasi rumah. Sebelum ni aku dah berikan lokasi mengikut nombor pada tiang elektrik TNB.

Dua orang pekerja Indah Water yang baru menyelesaikan satu misi di Ayer Keroh dan dalam perjalanan ke Muar singgah di rumah untuk menyelesaikan satu lagi misi penting. Ini kali pertama aku melihat operasi menyedut tangki septik dilakukan. Lori diberhentikan di hadapan rumah. Sambungan getah penyedut dipasang dari lori ke tangki dan proses berjalan hampir sejam. Memang cepat dan kemas kerja mereka.

Kini tandas beroperasi seperti sediakala. Dulu aku tidak pernah terfikir perlunya ada syarikat pembetongan tetapi kini ia penting terutama bila kita sendiri tidak dapat menyelesaikan 'hajat' dan kehidupan menjadi tidak terurus.

Terima kasih Azhari dan terima kasih kepada Syarikat Indah Water.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan