Rabu, Ogos 22, 2012

Sambutan Hari Raya Keempat

Misi jalan raya hari bermula pada sebelah petang. Tidak banyak rumah dapat kami kunjungi.

Jam 2.00 petang, kami singgah di rumah Mak Ngah Saedah di Jalan Pangkalan Jajar, Kg. Alai. Sudah berapa tahun agaknya kami tidak beraya di rumah beliau. Tahun lepas pun kami tidak sampai.

Mak Ngah Saedah merupakan seorang ibu tunggal. Suaminya arwah Pak Ngah Dolah meninggal beberapa tahun yang lalu. Dua tahun lepas seorang cucu kembarnya meninggal dunia manakala awal tahun ini, seorang anaknya yang tinggal di Batu Pahat juga meninggal dunia. Kami hanya bertanyakan khabar dan bersembang hal-hal semasa.

Pukul 4.30 petang, kami ke rumah arwah Pak Yahya bersama keluarga Md. Nor. Katanya nak jalan raya dan bincang tentang hal merapatkan 'hubungan kekeluargaan' dengan keluarga arwah.

Beberapa bulan lalu, anak arwah, Aspalela dan ibunya bercadang untuk menjalinkan hubungan kekeluargaan dengan keluarga Md. Nor. Adiknya, Yaakub, 30 tahun dicadangkan untuk dipadankan dengan anak Md. Nor, Saaudah yang berusia 22 tahun. Kini mereka dalam proses perbincangan.

Kami dijamu dengan nasi dan kuih raya. Md. Nor, Aziah dan Ida berbincang dengan Aspalela dan ibunya manakala aku dan abah, Hj. Ayup mendengar dari jauh sahaja. Dalam perbincangan tidak perlu ramai, nanti keluar topik lain pula. Yang penting perlu dominan, mengemudi perbincangan secara adil. Mesti ada win-win situation. Jam 6.00 petang, kami pulang ke rumah Mak Bedah.

Jam 6.45 petang, aku sekeluarga ke AEON Bandaraya Melaka untuk meraikan sambutan ulangtahun ke-16, Arif. Itu agenda wajib kerana setahun hanya sekali sahaja dapat meraikannya.

Jam 9.00 malam, kami sepakat singgah di rumah Mak Enchom di Taman Seri Duyung 2, Duyung. Dah lama kami tidak berjumpa dengan beliau. Mak Enchom tinggal bersama seorang anak tunggal dan menantu serta cucu-cucunya.


Bersama keluarga Mak Enchom.


Menonton TV.

Jam 11.00 malam, kami pulang ke rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan