Selasa, Ogos 21, 2012

Sambutan Hari Raya Ketiga

Pagi tadi adik bongsu aku, Zamry, isterinya Shahmizah dan anaknya Ammar singgah di rumah. Mereka baru balik dari Johor Bahru malam tadi dan dalam perjalanan ke rumah abang Shahmizah di Muar. Selain kuih raya, kami hanya sempat menyediakan cekodok sebagai sarapan pagi.

Sebelah petang, kira-kira jam 2.30 petang, kami menziarahi Mak Mon di Bukit Larang. Sewaktu kami sampai, Abang Ghaffar bersama anaknya keluar beraya manakala Mak Mon ditemani seorang anaknya yang lain dan seorang cucu. Seperti biasa, kami akan bertanyakan kesihatan beliau memandangkan usianya yang sudah agak lanjut. Beliau masih dalam melaksanakan puasa enam di bulan Syawal.


Berkunjung ke rumah Mak Mon.


Arif dan Ifa.


Gelagat Miza dan Alim.

Jam 4.30 petang, kami sekeluarga ke Muar untuk memenuhi undangan rumah terbuka Zaki. Katanya Eimran, anak keduanya akan menyediakan nasi ayam black pepper.

Sewaktu kami sampai, Pak Uda Samad bersama dua orang anaknya sudahpun berada di sana.
Kami dijamu dengan kuih-muih raya, mee bandung dan nasi ayam black pepper.

Lama juga kami bersembang. Kemudian Yunus dan keluarganya dari Batu Pahat, sampai. Kami terus bersembang dengan hal-hal semasa dan perancangan masa depan.

Pukul 9.30 malam, kami bergerak pulang. Terus ke Batu Berendam untuk menghantar Arif bermain futsal bersama sepupu-sepupunya sebelah Peringgit.

Walaupun penat beraya, hati gembira kerana dapat menjalinkan hubungan silaturrahim dengan sanak saudara khususnya mereka yang lebih tua dari kita. Doaku semoga raya tahun depan dapat berjumpa lagi dengan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan