Sabtu, Mei 21, 2011

Mesyuarat SIG KPI Academic Libraries

Selasa, 10 Mei 2011. Seawal jam 6.00 pagi aku sudahpun bersiap-siap untuk ke Kuala Lumpur. Selepas menikmati sedikit sarapan yang disediakan oleh Ida, aku bergegas menghidupkan enjin kereta dan memulakan perjalanan.

Semalam petang aku dimaklumkan oleh Asmadi, rakan sekerja bahawa aku harus mewakili Ketua Pustakawan menghadiri satu mesyuarat di UTM International Campus, Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Mesyuarat Special Interest Group, Key Performance Indicator, Academic Libraries ini diadakan di Bilik Mesyuarat, Perpustakaan Sultanah Zanariah.

Memandu di awal pagi sungguh menarik. Kenderaan di atas jalan tidak banyak dan jika perlu kita boleh memandu sedikit laju untuk mengejar masa. Aku harus tiba ke destinasi jam 9.00 pagi tetapi tersangkut di dalam kesesakan jalan raya setibanya aku di sungai Besi berhampiran dengan Lapangan Terbang TUDM Sungai Besi. Mahu tidak mahu terpaksa bersabar walaupun kerapkali mata menjeling pada jam di dashboard kereta.

Aku sampai lebih kurang jam 9.30 pagi. Aku bersama KP UMK, Azman Hashim dan kami masuk sewaktu mesyuarat sedang berjalan. Rupanya bukan kami yang terakhir tetapi Wafi, Pustakawan UPNM yang tinggal di Kuala Lumpur juga lewat.

Mesyuarat Special Interest Group, Key Performance Indicator, Academic Libraries ini dihadiri oleh kebanyakannya Ketua Pustakawan dari seluruh IPT di Malaysia. Ianya membincangkan tentang satu kaedah standard mengukur prestasi perpustakaan akademik menggunakan ISO BS11620:2008 (library performance indicator).

Rumusan daripada mesyuarat, jawatankuasa bersetuju diadakan satu bengkel dalam masa terdekat iaitu pada pertengahan bulan Jun 2011. Bengkel tersebut berkemungkinan adakan diadakan sehingga ke malam dan setiap perpustakaan perlu membentangkan KPI perpustakaan masing-masing berdasarkan yang sedia ada sekarang. UTM menawarkan tempat berbengkel di KL, tetapi UMS dan UNIMAS pula menawarkan tempat berbengkel di Pantai Timur.

Pukul 1.00 tengah hari, mesyuarat tamat dan aku memulakan pemanduan untuk balik semula ke Melaka. Jam 4.00 petang, aku sudahpun berada di rumah. Walaupun penat tetapi aku seronok kerana ada input baru yang aku terima bila berjumpa dengan rakan-rakan semasa mesyuarat.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan