Rabu, Ogos 31, 2011

Kacau Dodol Lagi

Pada hari Ahad, 28 Ogos 2011 yang lalu, Mak Munah mencadangkan untuk menambah koleksi kuih rayanya dengan membuat dodol. Bagi orang Melaka, kalau dodol tidak ada, ia merupakan satu kekurangan dan bagi orang-orang 'lama' sudah pasti merindui juadah tradisi ini.

Pada jam 4.30 petang, aku mengupas 25 biji kelapa dan memarutnya menggunakan mesin pemarut kelapa untuk diambil santan kelapa.



Jam 5.00 petang, tungku diletakkan di bawah garaj kereta dan dapur mudahalih dipasang dengan tong gas. Api dinyalakan dan penghadang angin diletakkan bersebelahan bagi mengelakkan api yang dinyalakan ditiup angin.



Santan yang diperah dimasukkan ke dalam besin. Aku lantas memasukkan santan dan tepung beras yang digaul dan disebatikan ke dalam kuali.



Inilah rupanya proses awal membuat dodol.



Api perlu dikawal agar nyalaannya sederhana. Jika api terlalu besar, dikhuatiri dodol akan berkerak.



Sementara itu, gula Melaka diracik-racik agar mudah dituang ke dalam kuali. Proses meracik dibuat oleh Mak Munah.



Setelah mendidih dan santan menjadi pekat, dimasukkan gula pasir dan juga gula Melaka yang diracik tadi. Proses mengacau dodol diteruskan.



Mengacau dodol peringkat awal agak mudah tetapi bila dodol semakin likat, ia memerlukan kudrat yang lebih. Di sinilah mereka yang terlibat dengan proses mengacau dodol akan teruji ketahanan fizikal dan mentalnya. Ifa turut membantu mengacau dodol kerana ingin merasai pengalaman tersebut.



Arif juga terlibat tetapi sekejap-sekejap menghilangkan diri kerana ingin menonton bolasepak EPL.



Eimran juga ingin merasai pengalaman mengacau dodol.



Nak tak nak, aku dengan Kodin terpaksa menjadi pengacau dodol tetap.



Dodol yang semakin likat.



Kami bertukar-tukar mengacau dodol setiap lebih kurang seminit setengah. Ada kalanya Farok mengambil 'baton' menggantikan Kodin dan adakalanya aku pula menggantikan Farok.



Mengacau dodol pada waktu malam tidaklah meletihkan kerana jika kehausan, ada minuman disediakan. Kira-kira jam 10.00 malam, dodol yang dikacau menjadi semakin likat dan berat serta tidak melekat-lekat. Itu petandanya dodol sudah semakin 'masak' dan sudah boleh 'diangkat'.



Dodol yang siap dimasukkan ke dalam bekas menggunakan batang pisang yang dikaut pada alat mengacau dodol.



Turut menyaksikan proses mengacau dodol ialah Busu Jamil dan Pak Uda Samad. Kedua mereka ini suatu masa dahulu memang antara orang yang bertanggungjawab mengacau dodol. Kini peranan tersebut diambilalih oleh generasi terkemudian seperti aku.



Percikan bunga api yang dirakamkan oleh Farok.



Pada malam tersebut juga ada bunga api dan mercun dimainkan oleh ahli keluarga dan jiran-jiran.



Menanti hari lebaran sudah tentu meriah dengan suasana dan persediaan seperti dodol, ketupat, rendang, bunga api dan mercun.

1 ulasan:

  1. It is best to participate in a contest for among the best blogs on the web. I'll recommend this website!
    vimax, Vimax Indonesia Enhance VigRX Plus metropathies Vimax france Amp Do Vimax pills really work mastoidal
    More Info:
    Toko Vimax & VigRX Plus|Vimax Singapore|Vimax France|All Natural Male Enhancement|Vimax Malaysia|VigRX Plus | VigRX Indonesia

    BalasPadam