Isnin, Ogos 01, 2011

Pekena Nasi Beriyani

Sabtu, 30 Julai 2011. Jam 11.40 pagi sewaktu menjemput Arif dari Kelas Bahasa Arab, kami berdua singgah di sebuah kedai makan di Ujong Pasir, Melaka.



Dah lama aku teringin untuk menikmati nasi beriyani tetapi untuk menikmati nasi briyani pilihan, aku harus memilih masa yang sesuai agar sewaktu menikmatinya, aku tidak dalam keadaan tergesa-gesa atau tidak lapar.

Pagi ini aku tidak sempat bersarapan dan memandangkan hanya dua hari lagi umat Islam bakal menyambut Ramadan, aku menggunakan kesempatan ini untuk singgah di kedai makan tersebut.



Di Melaka memang banyak kedai-kedai makan menjual nasi beriyani khususnya kedai mamak. Majeedia Haj Braini, mengikut nama tertera pada papan tanda kedai makan tersebut memang sudah wujud lama di Ujong Pasir. Lokasinya mudah dicari, bersebelahan dengan Sekolah Kebangsaan Ujong Pasir dan bagi pengunjung ada disediakan tempat meletak kenderaan di tanah lapang berhampiran. Kami sekeluarga pernah beberapa kali singgah di kedai makan ini.



Kami berdua memesan nasi beriyani ayam goreng. Arif memilih air karot susu tetap aku pula gemar fresh orange. Lima minit kemudian, makanan yang kami pesan sampai. Nasi beriyani ayam goreng dengan dalca dan timun. Memang superb...



Selesai mengisi perut, aku membayar harga makanan. Well, jumlah semua RM17.00. Berbaloi....

Kepada yang ingin menikmati nasi beriyani di Majeedia Haj Braini, kedai makan ini beroperasi juga pada bulan puasa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan