Rabu, Ogos 31, 2011

Membersih Kuburan Nenda

Isnin, 29 Ogos 2011. Lebih kurang jam 9.00 pagi, aku ke Kawasan Perkuburan Kg. Musai untuk membersihkan kubur nenda, Allahyarhamah Hajah Empah Wahab. Keluarga kami besar, 12 orang adik-beradik dan sewaktu kecil aku dijaga oleh nenda. Arwahlah yang menguruskan persekolahan aku dan menghantar aku mengaji Al-Quran. Pada masa itu, kami tinggal di Kampung Durian Daun Dalam, Melaka.

Sewaktu aku di Tingkatan 3, kami berpindah ke Bukit Palah kerana arwah nenda mendapat sebidang tanah dari bapanya. Aku masih lagi menetap bersama nenda walaupun rumah emak dan ayah hanya bersebelahan sahaja. Aku tidak berapa pasti, seingat aku sekitar tahun 1994, arwah diserang penyakit strok menyebabkan arwah tidak boleh bergerak. Arwah hanya terlantar di atas katil dan segala keperluan diuruskan oleh tiga orang anaknya.



Pada Januari 2000, arwah diserang penyakit strok sekali lagi dan dimasukkan ke Hospital Besar Melaka. Beberapa hari kemudian arwah kritikal dan masih aku ingat pada Subuh 25 Januari 2000, aku dihubungi dan dimaklumkan oleh Mak Ngah Norsiah bahawa nenda sudah tiada lagi.

Aku bergegas ke hospital untuk bersama-sama dengan ayah menguruskan jenazah dan juga persediaan untuk pengebumian. Selepas Zuhur, jenazah nenda selamat disemadikan di Kawasan Perkuburan Kg. Musai, lebih kurang satu kilometer dari rumah.



Semasa hidupnya, arwah membesarkan anak-anaknya sendirian setelah bercerai dengan suaminya. Bekerja sebagai atendan hospital, arwah saban hari mengayuh basikal untuk ke tempat kerja.

Kini, setelah lebih 11 tahun arwah pergi, aku tetap melawat pusara nenda. Aku membersihkan kawasan kuburan dengan mencabut rumput-rumput serta memangkas pohon-pohon rimbun. Kemudian aku menukarkan kain putih pembalut nesan serta menabur batu-batu putih halus agar nampak bersih. Lalu aku menabur bunga-bungaan agar nampak seperti terjaga kembali.



Sebelum beredar, aku sempat menghadiahkan Yaasin buat arwah nenda. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang yang soleh.

Al-Fatihah. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan