Rabu, Ogos 31, 2011

Takbir Malam Raya

Isnin, 29 Ogos 2011. Seperti kelazimannya, suasana bertakbir pada malam Hari Raya Aidilfitri di Kg. Pangkalan Jajar, Alai sungguh meriah. Pada malam tersebut, sesudah solat Isyak, ahli kariah Surau At-Ta'lim Ad- Diniah akan berkumpul di surau untuk bertakbir dan bertahmid. Pada malam itu juga, jemaah lelaki akan akan membawa anak-anak mereka untuk bertakbir bersama tidak kira lelaki maupun perempuan.

Seorang demi seorang jemaah dewasa akan melaungkan takbir memuji kebesaran Allah SWT di surau berkenaan. Kanak-kanak di surau berkenaan dengan lantang menyambut takbir dan mengulanginya berkali-kali. Lebih kurang pukul 9.30 malam, sesi bertakbir di surau selesai. Pada tahun ini boleh dikatakan lebih 200 orang kanak-kanak menyertai sesi bertakbir ini. Kanak-kanak diminta oleh jemaah surau beratur mengikut barisan iaitu lelaki sebaris dan perempuan sebaris. Beberapa orang jemaah surau mewakili jawatankuasa surau menghulurkan wang kepada kanak-kanak yang turun dari surau tersebut sebagai tanda sedekah. Sungguh gembira kanak-kanak mendapat duit raya.

Suasana sekeliling hiruk-pikuk dengan suara jeritan kanak-kanak di samping bunyi dentuman mercun yang dilontarkan mereka. Beberapa orang jemaah berbincang pelan tindakan iaitu siapa yang akan mengepalai sesi bertakbir dari rumah ke rumah dan bilangan rumah yang akan dikunjungi.

Memandangkan kawasan kampung ini mempunyai banyak bilangan rumah, sesi bertakbir dari rumah ke rumah dipecahkan kepada beberapa kumpulan. Bagi kumpulan kami, sebanyak 14 buah rumah ditetapkan untuk ditakbir dengan diketuai oleh Pak Long Latip. Kebanyakan jemaah dewasa akan menyumbangkan alunan takbir sebanyak dua kali sebelum ditutupi dengan doa. Tuan rumah akan menyediakan juadah mengikut kemampuan. Ada yang menghidangkan ketupat, rendang dan sambal, ada juga nasi ayam dan tidak ketinggalan kuih-muih. Bagi yang berkemampuan, sedekah atau duit raya dihulurkan kepada tetamu.

Sepanjang perjalanan, suasana riang gembira kelihatan terutama kanak-kanak. Semakin banyak rumah, semakin penuh poket masing-masing. Bagi yang kurang berkemampuan, mungkin akan menghulurkan seringgit sebaliknya bagi yang mampu, mereka menghulurkan sehingga lima ringgit. Sambil berjalan, di sana-sini terdengar bunyi dentuman mercun dan riuh kanak-kanak bermain bunga api.

Hampir jam 2.00 pagi, sesi bertakbir dari rumah ke rumah tamat. Biasanya bagi kumpulan kami, rumah Mak Munah adalah rumah terakhir.

Walaupun masa berubah, tradisi bertakbir dari rumah ke rumah tetap diutamakan ianya dapat diteruskan oleh generasi masa depan.






























Tiada ulasan:

Catat Ulasan