Rabu, Ogos 29, 2012

Tasbih Kifarah

"Kita sudahi majlis kita dengan tasbih kifarah dan Surah Al-Asr." Begitulah yang sering dibaca di akhir sesuatu majlis. Tasbih Kifarah ialah doa penutup bagi sesuatu majlis.



"Subhanakallah humma wabihamdika Asyadu an la ilaha illa anta astaghfiruka waatubu illaik"

Daripada Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

“Sesiapa yang duduk dalam satu majlis dan melakukan banyak salah dan silap, maka sebelum dia meninggalkan majlis itu dia menyebut ‘-Ayat Tasbih Kifarah-‘ maka diampunkan segala dosa yang telah dilakukan sepanjang dia berada dalam majlis itu”

Diriwayatkan daripada Aisyah RA bahawa apabila baginda bangun daripada majlis, baginda akan membaca: ‘-Ayat Tasbih Kifarah-‘ Saya bertanya: kenapa tuan sering membaca doa ini? Baginda menjawab:

"Sesiapa yang membaca doa ini pada penutup majlis maka akan diampunkan kesilapan-kesilapan yang berlaku dalam majlis tersebut."

Semoga kita semua dapat mengamalkan doa ini di setiap penghujung majlis ilmu agar segala kesilapan dan dosa kita di sepanjang majlis akan diampunkan dan ilmu yang diperoleh adalah diberkati Allah.

Membaca Surah Al-Asr sebelum mengakhiri suatu majlis mungkin diambil dari amalan para sahabat Nabi SAW ini:

At-Thabrani telah menyebutkan daripada Ubaidillah bin Hafs berkata:

“Dua orang sahabat Rasulullah SAW apabila mereka berjumpa, mereka tidak pernah berpisah melainkan salah seorang membaca Surah Al-Asr sehingga akhirnya, kemudian mereka saling memberi salam antara satu sama lain”.

5 ulasan:

  1. indahnya saranan Allah kepada makhluk kesayanganNya, namun mesyuarat tetap mula lewat serta meleret-leret menyimpang dari agenda dengan hal-hal sampingan.

    BalasPadam
  2. Saudara, Saya mohon copy content web anda.

    Jazakumullah khyran

    BalasPadam
  3. ana mohon download gambar 👌

    BalasPadam