Rabu, April 20, 2011

Lawatan Audit Dalaman

Setelah melalui dua peringkat lawatan audit SIRIM iaitu peringkat pertama pada 10 Januari 2011 dan peringkat kedua pada 17 dan 18 Mac 2011, Perpustakaan UTeM hari ini perlu melalui satu lagi peringkat lawatan audit dalaman bagi memenuhi keperluan pensijilan ISO 9001:2008.

Lawatan audit dalaman pada 19 April 2011 ini diketuai oleh Encik Samsul bin Samdin, Encik Mohammad Suhaimi bin Abdullah, Encik Ainuddin bin Abu Kasim dan Puan Mazura bt. Mustafa. Ia adalah susulan daripada laporan audit SIRIM peringkat kedua yang menyatakan bahawa lawatan audit dalaman sebelum ini tidak menyeluruh. Pertemuan diadakan di Bilik Mesyuarat 1, Aras 2, Perpustakaan UTeM untuk mesyuarat pembukaan.

Pukul 9.00 pagi, KP memberikan taklimat kepada keempat-empat auditor dan juga pemilik proses. Kemudian secara berperingkat-peringkat pemilik-pemilik proses dipanggil untuk dinilai dokumen dan proses di dalamnya. Kali ini ianya nampak menyeluruh dan hampir semua dokumen disentuh dan ditegur dari banyak segi khususnya carta alir.

Pukul 5.50 petang, mesyuarat penutup diadakan dan dihadiri oleh beberapa orang pustakawan yang juga pemilik proses terlibat tanpa KP. Berdasarkan laporan yang dibentangkan oleh ketua auditor, tiada NCR diberikan oleh melainkan beberapa teguran untuk penambahbaikan dari segi proses kerja dan dokumen.

Kini Perpustakaan UTeM selangkah ke hadapan untuk mendapatkan pensijilan ISO 9001:2008 dengan berusaha mengambil tindakan penambahbaikan hasil daripada dapatan dan komen-komen para auditor.

Semoga Perpustakaan UTeM terus berjaya...












1 ulasan: