Rabu, April 06, 2011

Majlis Pernikahan Adib di Perlis

Sabtu, 12 Mac 2011. Kira-kira jam 9.00 pagi, kami sekeluarga bergerak dari Putra Height menuju Kangar, Perlis. Tujuannya ialah untuk menyaksikan majlis pernikahan Adib pada sebelah malam. Pada jam 6.00 petang, kami sekeluarga sudahpun berada di bandar Kangar setelah melalui Lebuhraya Utara-Selatan.

Kami sekeluarga menginap di sebuah homestay yang disediakan oleh Pak Uda bersama keluarga Zaki. Jarak di antara homestay ke rumah pengantin lebih kurang 2 km sahaja. Selepas Isyak, majlis pernikahan diadakan di Masjid Kg. Behor Pulai. Dari Melaka, rombongan yang mengiringi pengantin ialah sebuah bas dan enam buah kereta.

Dengan sekali lafaz, kedua mempelai selamat diijabkabulkan. Di sini lafaz taklik tidak perlu dibuat. Majlis menjadi begitu mudah.

Ahli rombongan dipelawa ke rumah pengantin perempuan untuk menjamu selera. Orang Melaka memenuhi khemah disediakan. Di sini majlis jamuan makan begitu ringkas. Tiada hiasan di meja makan pengantin.

Pukul 10.00 malam, kami sekeluarga balik semula ke homestay untuk berehat.

Keesokan harinya, jam 12.00 tengah hari, rombongan yang sama berkumpul untuk meraikan majlis persandingan kedua mempelai. Buat Adib dan isterinya, semoga ikatan perkahwinan ini berkekalan selamanya.



































Tiada ulasan:

Catat Ulasan