Sabtu, Disember 31, 2011

Arysad kembali Ke Rahmatullah

Pagi 30 Disember 2011, kami sekeluarga termasuk Mak Munah segera ke Taman Angsana, Cheras untuk menghadiri pengebumian arwah Arysad. Kami bergerak dari Putra Heights pukul 8.30 pagi.

Malam tadi, kami ke rumah Azilah pukul 9.00 malam untuk menunggu jenazah Arysad di bawa balik ke rumah. Lebih kurang pukul 10.00 malam, jenazah sampai dan diletakkan di atas tilam di ruang tamu rumah tersebut. Ramai ahli keluarga dan saudara mara dari kedua belah pihak Azilah dan Nizam hadir untuk memberikan sokongan terhadap keluarga ini. Khabarnya, Rozanah dan Aziah, adik perempuan aku sudah sampai lebih awal untuk mengemas rumah tersebut.

Di antara tetamu yang hadir, ada yang membaca surah Yaasin dan ada juga memberikan kata-kata semangat kepada Azilah dan Nizam. Menurut Nizam, proses membuka bantuan pernafasan dibuat di katil pesakit dengan ditemani kedua ibu bapa dan seorang waris di bahagian ibu dan bapa sebagai saksi. Proses mengurangkan kebergantungan kepada mesin hayat ini dibuat secara berperingkat sehinggalah akhirnya disahkan kematian anak kecil ini oleh doktor pakar di Jabatan Pediatrik, Pusat Perubatan UKM, Dr. Thayani Thavarajasingam. Waktu kematian dicatat pada pukul 9.32 malam.


Foto: Ihsan daripada Ifa

Sewaktu kami sampai pagi ini, jenazah baru sahaja dibawa ke Tanah Perkuburan Batu 10 Cheras dan kami mengekori kenderaan yang membawa jenazah. Menurut Nizam, bilal meminta disegerakan pengebumian memandangkan hari ini ialah hari Jumaat. Nizam dan Azilah memandikan jenazah pada pukul 8.30 pagi dengan bantuan bilal. Katanya tidak sukar memandikan jenazah kerana menguruskan anak kecil lebih mudah daripada orang dewasa. Pukul 9.00 pagi, selepas dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan, jenazah terus dibawa ke tanah perkuburan.



Laluan ke tanah perkuburan agak mengelirukan dan terpaksa melalui kawasan taman-taman perumahan. Setiba di sana, penggali kubur sedang mengemaskan liang lahad. Perlahan-lahan, jenazah dimasukkan ke dalam liang lahad dengan bantuan ahli keluarga.

Seterusnya imam dan semua yang menziarahi kawasan perkuburan mengadakan bacaaan tahlil untuk arwah dan akhirnya pukul 10.15 pagi, proses pengebumian selesai.



Bagi keluarga Hj. Ayup, sehingga kini 4 orang cucunya sudah meninggal dunia. Dua anak Azhar, seorang anak Amir dan seorang anak Azilah. Hj. Ayup ketika ditemui agak pilu dengan pemergian arwah. Kali terakhir beliau bertemu arwah ialah pada hari Isnin, sehari sebelum berlakunya kemalangan ketika arwah bersama ahli keluarga pulang ke kampung.

Menurut Hj. Ayup, arwah yang baru sahaja boleh berjalan, sentiasa ceria, berbual dan mengusap-usap badan atuknya juga bermain dengan sepupu-sepupunya yang lain ketika di kampung. Beliau tidak menyangka arwah pergi begitu cepat.

Arwah Arysad bin Mohd Nizam dilahirkan pada 25 Ogos 2010 dan ketika berumur 1 tahun 4 bulan, beliau kembali ke Rahmatullah. Allah SWT lebih menyayangi arwah dan semoga roh anak ini dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.

Bagi kedua ibu bapa ini, semoga tabah menghadapi segala ujian dari Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan