Isnin, September 05, 2011

Hari Raya Kedua - Bersembang Dengan Pak Uda Samad

Dengan jaraknya lebih kurang 300 meter dari rumah Pak Ngah Ahmad, kami singgah di rumah Pak Uda Samad. Beliau merupakan anak keempat dalam keluarga Senin.



Seperti Pak Ngah Ahmad, aku sering berjumpa Pak Uda Samad di madrasah dan majlis kenduri di kampung. Pak Uda Samad ni agak rapat dengan Mak Munah. Beliau adalah pesara kerajaan yang suatu masa dahulu bertugas dengan Jabatan Kastam di Keluang. Sebelum membina rumah sendiri, beliau suatu masa dahulu bila pulang ke kampung, akan menginap di rumah Mak Munah terutama hari raya. Anak-anak aku pun rapat dengan Pak Uda Samad dan isteri beliau.



Kami bersalaman dan berbual. Mak Uda pula tidak sihat. Sakit kepala barangkali. Sambil bersembang, kami menjamah kuih-muih yang sememangnya terhidang di atas meja. Hampir Maghrib, kami meminta diri untuk pulang ke rumah.




Pukul 9.00 malam, kami ke rumah adik bongsu Mak Munah, Busu Jamil. Beliau menetap di Taman Mas, Teluk Mas bersebelahan SMKA Sharifah Rodziah.

Sewaktu sampai, ada tetamu di rumah beliau. Jadi kami tidaklah dapat bersembang panjang dengan beliau seperti sebelum ini. Kami bersalaman dengan beliau dan juga tetamu yang hadir.

Untuk mengisi masa, aku mencapai akhbar yang ada dan mula membelek-belek dari halaman ke halaman. Ida bersembang dengan Busu Lon, isteri Busu Jamil di ruang makan di dapur. Kami sekeluarga agak rapat dengan keluarga beliau kerana sewaktu kecil, anak-anak beliau pernah dijaga oleh Ida. Beliau sering ke Alai melawat Mak Munah. Boleh dikatakan keluarga ini mempunyai perasaan hormat yang tinggi kepada Mak Munah sebagai kakak beliau.

Beliau bertugas sebagai juruteknik di Telekom Malaysia di Ayer Keroh, Melaka dan pernah bertugas di Iraq suatu masa dahulu semasa era pemerintahan Saddam.

Pukul 10.30 malam, kami meminta diri untuk pulang setelah menikmati teh tarik dan kuih-muih yang disediakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan