Isnin, September 05, 2011

Hari Raya Kedua - Mengunjungi Busu Lambak

Hari Rabu, 31 Ogos 2011. Hari ini merupakan hari kedua bulan Syawal 1432H. Ramai di antara ahli keluarga yang bangun lewat. Biasanya aktiviti sebelah malam lebih kepada menonton rancangan raya di TV dan bersembang-sembang di samping melayan tetamu yang berkunjung ke rumah.

Pada sebelah pagi kami sekeluarga memang tidak dapat berjalan raya kerana sambil minum pagi ada lagi sesi bersembang. Maklumlah bila semua ahli keluarga berkumpul, banyak perkara yang menjadi topik perbualan hangat. Kami memulakan perjalanan raya hanya selepas Zuhur atau Asar.



Pukul 3.00 petang, kami sekeluarga dan keluarga Shariff dengan menaiki kenderaan masing-masing menuju ke rumah Busu Lambak di Bukit Pegoh, Teluk Mas. Jaraknya lebih kurang 3 km dari Alai.



Bila kami sampai, ada tetamu yang hadir di rumah beliau. So, kami duduk di ruang tamu luar sahaja. Aku dan Ida bersalaman dengan Busu Lambak. Anak-anak juga turut bersalaman dengan nenek saudara mereka. Bagi mengisi masa, aku mencapai galah dan memetik buah rambutan di halaman rumah beliau. Kemudian kami menikmatinya bersama.



Cuaca panas menyebabkan aku berpeluh-peluh. Busu Lambak memasang mobile fan bagi memastikan anak-anak tidak berpeluh kepanasan. Barulah selesa sedikit nak menjamu kuih-muih di situ. Kami faham Busu Lambak sibuk. Nak melayan anak-anak buahnya, kami dua keluarga dan sebuah lagi keluarga yang baru sampai. Sesekali beliau bersama kami berbual.

Pukul 4.00 petang kami meminta diri. Ida menghulur sampul duit kepada Busu Lambak. Busu Lambak juga menghulurkan duit raya kepada anak-anak kami. Memang menjadi kebiasaan kami bukan sahaja menghulurkan duit raya kepada kanak-kanak malah kepada saudara-mara yang sudah agak berumur sebagai tanda sedekah.

Apa yang penting kami sudahpun sampai di rumah Busu Lambak.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan